بیماران دیالیزی از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنند

 

  • مواد غذایی کنسرو شده وقتی که کلیه‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند، شانس بالا رفتن سطح سدیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. همین وضعیت به احتباس مایعات در بین جلسات دیالیز منجر می‌شود و بیماران را به دردسر می‌اندازد.

 

بیماران دیالیزی از چه برنامه غذایی باید پیروی کنند ؟ مشکلات ناشی از بیماری های این افراد باچه پرهیزات غذایی قابل درمان خواهند بود؟ برخی راهنمایی ها  و هشدارهای مهم تغذیه ای را در این بخش در اختیارتان قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

همه بیمارانی که دیالیز (چه همودیالیز و چه دیالیز صفاقی) انجام می‌دهند، باید نسبت به مواد غذایی مصرفی دقت داشته باشند. با این‌که همودیالیز هر روز انجام نمی‌شود،‌ اما بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، باید بیشتر از بیماران دیگر مراقب باشند. توجه داشته باشید که سطح فسفر، پتاسیم، سدیم و مایعات دیگر می‌تواند بین جلسات دیالیز افزایش پیدا کند و درنهایت مشکلات مختلفی به‌وجود بیاورد. محدود کردن میزان استفاده از مواد غذایی حاوی این ترکیبات می‌تواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری کند. محصولات لبنی پیش از هر چیز، آن دسته از مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی از پتاسیم و فسفر هستند، باید در رژیم غذایی بیماران دیالیزی محدود شوند یا کاملا از آن کنار گذاشته شوند. سطح بالای پتاسیم در بدن این بیماران می‌تواند مشکلات عضلانی و قلبی به‌وجود بیاورد. حتی سطح بالای فسفر در بدن آنان نیز می‌تواند به ضعف استخوانی منجر شود. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، حاوی هر دو مورد (پتاسیم و فسفر)‌ هستند و درنتیجه بیماران دیالیزی باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند یا به‌طور محدود از آن‌ها استفاده کنند. براساس دستورالعمل National Kidney Foundation، بیماران دیالیزی باید مصرف روزانه لبنیات را به نصف فنجان شیر یا نصف فنجان ماست یا ۳۰۰ گرم پنیر محدود سازند. غلات سبوس‌دار محصولات تهیه‌شده از غلات سبوس‌دار مانند نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای و… همگی حاوی مقدار زیادی از فسفر هستند. بعضی از این مواد غذایی حتی مقدار زیادی پتاسیم دارند. به نظر متخصصان، بیماران دیالیزی باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند.

۵ توصیه تغذیه‌ای به کسانی که دیالیز می‌شوند

مواد غذایی کنسروشده وقتی که کلیه‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند، شانس بالا رفتن سطح سدیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. همین وضعیت به احتباس مایعات در بین جلسات دیالیز منجر می‌شود و بیماران را به دردسر می‌اندازد. به همین دلیل، بیماران دیالیزی باید میزان دریافت سدیم را برای جلوگیری از این مشکل کاهش بدهند. مواد غذایی کنسروشده همواره مقدار زیادی سدیم دارند و اصلا برای بیماران دیالیزی مناسب نیستند. مغزها و دانه‌ها بیماران دیالیزی باید از مصرف مغزها و دانه‌ها نیز خودداری کنند، چون همه این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی فسفر و پتاسیم هستند. کره بادام‌زمینی، لوبیا و عدس نیز شامل همین قاعده می‌شوند. به نظر محققان، متخصصان تغذیه می‌توانند جایگزین‌های غذایی مناسبی برای این بیماران در نظر بگیرند. میوه‌های حاوی پتاسیم بسیاری از میوه‌ها حاوی پتاسیم هستند، اما میزان این املاح در بعضی از میوه‌ها خیلی بیشتر است. محدودسازی یا خودداری از مصرف میوه‌هایی که حاوی مقدار زیادی از پتاسیم هستند، همواره برای بیماران دیالیزی ضرورت دارد. مهم‌ترین این میوه‌ها عبارت‌اند از موز، کیوی و آووکادو. مصرف پرتقال و میوه‌های خشک نیز باید محدود شود و در صورت لزوم کاملا کنار گذاشته شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *