به چای خواص درمانی دهیم

hee371-3

  • شب ادراري در كودكان يكي از شايع‌ترين اختلال‌هاي دستگاه ادراري محسوب مي‌شود كه به‌راحتي با كمك نسخه‌اي تركيبي از دانه‌هاي هل قابل درمان است.

اگر چه امروزه بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار از هل براي خوشبو‌كردن و معطرشدن چاي استفاده مي‌كنند و از فوايد آن در بهبود بو و عطر انواع چاي و برخي از غذاها و خوراك‌ها آگاهند اما شايد كمتر درباره خواص دارويي و درماني اين دانه گياهي خوشبو مطلع باشند. دكتر سعيد صانعي، مشاور گياه‌درماني در اين شماره خواص درماني متعددي را از دانه گياهي هل با خوانندگان سيب سبز در ميان مي‌گذارد و به خانم‌ها توصيه مي‌كند، حتما دانه گياهي هل را در سبد گياهان دارويي خود در خانه نگهداري كنند.


 

   دارويي براي شب ادراري كودكان

شب ادراري در كودكان يكي از شايع‌ترين اختلال‌هاي دستگاه ادراري محسوب مي‌شود كه به‌راحتي با كمك نسخه‌اي تركيبي از دانه‌هاي هل قابل درمان است. براي اين منظور كافي است دم كرده دانه‌هاي هل را به كودك بخورانيد. بنابراين يك قاشق غذاخوري هل را از وسط بشكانيد و در يك ليوان آب جوش 15 تا 20 دقيقه دم كنيد. سپس اين چاي را از صافي بگذرانيد و به كودك بخورانيد. نوشيدن اين چاي كمك مي‌كند تا شب ادراري كودك برطرف شود.


 

نسخه‌اي براي افراد چاي‌خور

درمانگران طب سنتي بر اين باورند كه نوشيدن چاي موجب ضعيف شدن قلب، روده‌ها و بروز اختلال در هضم و جذب مواد‌غذايي در بدن مي‌شود و اگر اين روند به‌طور مداوم استمرار داشته باشد موجب بروز اختلال‌هايي در بدن شده و سرانجام منجربه ابتلا به برخي بيماري‌ها مي‌شود. بنابراين اين درمانگران توصيه مي‌كنند، افرادي كه عادت دارند روزانه بيشتر از 3 فنجان چاي مصرف كنند بهتر است چاي خود را با دانه‌هاي گياهي هل دم كرده و بنوشند تا به اين ترتيب هل از ميزان عوارض احتمالي چاي در بدن آنها بكاهد.


 

  پيشگيري و درمان بدبويي دهان

يكي از شيوه‌هاي طبيعي و بسيار راحت در پيشگيري از ابتلا و درمان بدبويي دهان به وقت خوردن غذاهايي سرشار از سير و پياز آن است كه هنگام تهيه اين غذاها از دانه‌هاي هل استفاده كنيم. به‌عنوان مثال در هنگام تف دادن يا پختن غذا مي‌توانيد 2-1 دانه گياهي هل را به گوشت، پياز و سير اضافه كنيد و به اين ترتيب عطري بسيار خوشايند به غذا بدهيد. اگر فراموش‌تان شد از اين شيوه براي بهبود بوي غذا كمك بگيريد، مي‌توانيد با نگه داشتن يك دانه هل شكسته شده در دهان پس از مصرف غذا به بهبود بوي بد دهان خود كمك كنيد.


 

   درمان تهوع دوران بارداري

خانم‌هاي بارداري كه مبتلا به تهوع و بي‌حالي ناشي از بارداري هستند و احساس مي‌كنند اين روند در مدت زمان بارداري آن‌ها موجب آزارشان مي‌شود مي‌توانند با كمك اين نسخه اين مشكل را پشت‌سر بگذارند. اين گروه كافي است يك فنجان از دم كرده دانه هل را بنوشند يا يك دانه هل را در دهان خود براي مدت كوتاهي نگه دارند. اين دانه گياهي كمك مي‌كند، علاوه‌بر برطرف شدن تهوع ناشي از بارداري از ميزان كسالت و بي‌حالي آن‌ها نيز كاسته شود.


 خاصيت‌هاي طلايي از هل

دانه‌هاي هل به تنهايي يا با تركيب با گياهان دارويي ديگر خواص درماني ويژه‌اي پيدا مي‌كنند كه برخي از آن‌ها را مرور مي‌كنيم. يكي از بهترين روش‌ها براي تسكين و بهبود زخم‌هاي دهاني پس از جلسه دندان‌پزشكي، قرقره كردن و مزه‌مزه كردن چاي هل در دهان است. افرادي سيگاري يا افرادي كه مبتلا به سينوزيت هستند مي‌توانند با نوشيدن مستمر دم كرده دانه هل براي درمان ترشحات گلويي خود اقدام كنند. براي درمان سرماخوردگي‌هاي طولاني كافي است 8 عدد هل، 8 عدد فلفل سياه هندي، 8 عدد ميخك، 2 قاشق غذاخوري زنجبيل تازه و خرد شده، 2بند انگشت دارچين نكوبيده را مخلوط كرده و آن‌ها را با يك ليتر آب جوش 20 دقيقه دم كنيد، سپس اين مخلوط را از صافي بگذرانيد و به بيمار مبتلا به سرماخوردگي به‌ويژه در فصل‌هاي سرد سال بدهيد. اين مخلوط خيلي سريع حال او را بهبود مي‌بخشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *