برای کاهش مشکلات یائسگی میوه و سبزی بخوریم

 

  • برخی از میوه ها و سبزیجات دارای ماده ای به نام فیتواستروژن هستند که می تواند در کاهش علایم این دوران بسیار مفید باشند. فیتواستروژن نوعی هورمون گیاهی و از لحاظ ساختاری مشابه هورمون استروژن است.

 

با اشاره به خواص و فواید برخی مواد غذایی مناسب برای زنان سالمند می توان گفت: خانم‌ هایی که در آستانه دوران یائسگی قرار دارند برای کاهش علائم آن بهتر است از میوه‌ ها و سبزیجاتی استفاده کنند که حاوی فیتواستروژن بیشتری هستند.

در اثر افت و خیز هورمون های استروژون و پروژسترون در حوالی دوران یائسگی اغلب خانم ها علایم و نشانه های یائسگی همچون قاعدگی های نامنظم، خشکی واژن، احساس گرما و گر گرفتگی، اختلال خواب، تغییرات روحی و روانی، افزایش چربی شکمی، چاقی، نازک شدن موها و تغییر اندازه پستان را تجربه می کنند که بهتر است با اصلاح نوع تغذیه و استفاده از خوراکی های حاوی استروژن از شدت این علایم بکاهند.

برخی از میوه ها و سبزیجات دارای ماده ای به نام فیتواستروژن هستند که می تواند در کاهش علایم این دوران بسیار مفید باشند. فیتواستروژن نوعی هورمون گیاهی و از لحاظ ساختاری مشابه هورمون استروژن است.

 

آلو، توت فرنگی، سیب، گوجه فرنگی، گلابی، انگور، گریپ فروت، پرتقال، تمشک و سبزیجاتی چون مارچوبه، چغندر، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، هویج، خیار، کاهو، پیاز و شلغم از میوه های غنی از بور و فیتواستروژن هستند.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)