برای لاغر شدن و کاهش وزن زحمت بکشیم

ytvtrrhax4

  • اين كه از نظر ذهني خود‌تان را براي رسيدن به موفقيت در كاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام آماده كنيد خوب است اما مسئله اينجاست كه فقط آمادگي ذهني كافي نيست وگرنه اكنون تعداد افراد چاق در دنيا بسيار كمتر از وضعيت موجود بود.

چه كسي است كه نخواهد اندامي متناسب و زيبا داشته باشد؟ حتي بيشتر كساني كه به گفته خودشان با اضافه وزن و چاقي كنار آمده اند، هنگام خريد لباس نيم نگاهي به سايزهاي كوچك‌تر مي‌اندازند. اگرشما هم جزو همين دسته از افراد هستيد اين مطلب را بخوانيد. با وجود اين‌كه اين روزها انواع و اقسام ابزارها و امكانات براي لاغري وجود دارد اما هنوز بسياري از افراد حتي با رژيم گرفتن و استفاده از دستگاه‌هاي ورزشي به نتيجه مطلوب‌شان نمي‌رسند و فكر مي‌كنند، هرگز نمي‌توانند وزن كم كنند. مي‌توان گفت يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در لاغر‌شدن تاثير دارد، باور داشتن به اهداف و داشتن يك نگرش و تصوير مثبت در ذهن است. اگر در ذهن‌تان برنامه و هدف مشخصي براي لاغر شدن داشته باشيد، در طول رژيم غذايي‌‌تان باانگيزه بوده و شانس بيشتري براي موفقيت خواهيد داشت.


 

 1.  اهداف راترسيم كنيد

شايد با برنامه و طرحي كه كارگردان‌ها براي شروع كار ساخت فيلم در نظر مي‌گيرند آشنا باشيد. يك برنامه كه پيش از شروع كار ترسيم شده و به‌طور جزئي تمام مراحل كار را در بر مي‌گيرد. اين طرح به نوعي به‌عنوان نقشه كار به شمار مي‌رود و نشان مي‌دهد كه چطور مرحله به مرحله پيشرفت كار صورت مي‌گيرد و ساخت فيلم براساس آن جلو مي‌رود. متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند، براي كاهش وزن هم برنامه‌اي شبيه برنامه كارگردان‌ها مي‌تواند جوابگو باشد. به گفته آن‌ها، كافي است آنچه را از لاغر شدن درنظر داريد به بخش‌هاي مختلف و در زمان‌هاي كوتاه تقسيم كرده و آن را روي كاغذ پياده كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد به‌عنوان مثال يك برنامه 3 ماهه را درنظر بگيريد كه طي آن قرار است مقدار مشخصي وزن كم كنيد. در اقدام بعدي، يك جدول زماني كشيده و آن را به هفته‌هاي مختلف تقسيم كنيد. سپس در آن جزئياتي از قبيل برنامه خريد، زمان بندي حركات ورزشي و نكات تغذيه‌اي را بگنجانيد و خود‌تان را موظف كنيد كه براساس آن پيش برويد.


2. رويا‌بافي كنيد

ورزشكاران در ذهن‌شان مراحل رسيدن به پيروزي را تجسم مي‌كنند تا با‌ رويا پردازي درباره قهرمان شدن، آن را از يك‌ روياي دور از دسترس به يك امر امكان‌پذير تبديل كنند. در حالتي مشابه، شما هم مي‌توانيد با روياپردازي درباره رسيدن به وزن مورد نظر اين خواسته‌‌تان را به هدفي تحقق‌پذير تبديل كنيد. فرض كردن خود‌تان در لباسي كه هميشه دوست داشتيد بپوشيد ولي شرايط جسمي‌‌تان اجازه چنين كاري را نمي‌داده، تجسم خود‌تان با اندامي زيبا در يك مهماني و قرار دادن خود‌تان در ذهن به جاي كسي كه به‌نظر‌تان اندامش شبيه آنچه هميشه در ذهن داريد، است موارد خوبي براي‌ رويا‌پردازي است. هنگام تصور‌كردن چنين شرايطي، بهتر است به اين فكر كنيد كه چقدر از بودن در اين حالت‌هاي دلخواه احساس رضايت و شادي بيشتري در زندگي خواهيد داشت.


3.من هم موفق مي‌شوم؟

بسياري از ما به‌طور ناخودآگاه دائما در حال تخريب خودمان و توانايي‌هاي‌مان هستيم و به محض اين‌كه بخواهيم اقدام مثبتي انجام دهيم، به‌خودمان نهيب مي‌زنيم كه از پس انجام اين كار برنمي‌آييم. چنين شرايطي درباره بعضي از افرادي كه تصميم مي‌گيرند لاغر شوند هم وجود دارد و باعث مي‌شود از اهدافشان دست كشيده و آن‌ها را غيرعملي تصور كنند. اگر اين توصيف درباره شما هم صدق مي‌كند، هرگاه متوجه شديد در حال فكر كردن به اين هستيد كه امكان ندارد لاغر شويد، با جمله‌هاي جايگزين سعي در خنثي كردن اين تفكرات داشته‌باشيد. به‌عنوان مثال با خود‌تان بگوييد وقتي ديگران از عهده انجام چنين كاري برمي‌آيند، من نيز موفق خواهم شد يا اين‌كه حتي اگر خيلي زود و خيلي زياد نتيجه نگيرم اما همان مقدار كاهش وزن هم ارزشمند است و با تلاش بيشتر حتما به نتيجه بهتري خواهم رسيد.


 

 4. چگونه مشوق خود باشيد؟

بعضي از افراد، مدام خودشان را زير ذره بين گذاشته، فقط عيب‌ها و كاستي‌هاي خودشان را مي‌بينند، به‌خودشان القاب منفي صفت مي‌دهند و اين كار را واقع نگري تصور مي‌كنند. اين در حالي است كه شما هيچ‌وقت حتي دوست‌تان را با القابي مثل زشت، چاق، بدقيافه و بدريخت صدا نمي‌زنيد. همان‌طور كه هميشه سعي مي‌كنيد با ديگران در كمال احترام برخورد داشته باشيد، از نقص‌هاي‌شان چشم‌پوشي كرده يا مشكل‌شان را با لحني ملايم به آن‌ها گوشزد كنيد و  بهترين دوست خود‌تان باشيد و همين رفتار را با خود‌تان نيز داشته باشيد. يكي از بهترين روش‌هاي محترم كردن خود‌تان براي خود‌تان اين است كه موفقيت‌هاي‌تان را ببينيد، از آن‌ها شاد شويد و براي خود‌تان جشن بگيريد. يك راه براي شروع ارزش قائل شدن براي خود‌تان اين است كه يك فهرست از موفقيت‌هايي كه در برهه‌هاي مختلف زندگي كسب كرده‌ايد تهيه كنيد. اين فهرست مي‌تواند شامل موفقيت‌هاي شخصي، حرفه‌اي و ويژگي‌هاي مثبت اخلاقي و جسمي شود. استعدادها و مهارت‌هايي كه داريد را نيز يادداشت كنيد و هراز‌گاهي به سراغ اين فهرست رفته و با مرور كردن آن، ارزش‌هاي وجودي‌‌تان را به‌خود‌تان يادآور شويد. همچنين مي‌توانيد بخشي از يك دفترچه را به انجام كارهاي خوب روزانه اختصاص دهيد و پس از مدتي ببينيد كه چه فهرست بلند بالايي در دست داريد.


5. ايده‌آل‌گرايي ممنوع!

هر چه زودتر بايد خود‌تان را از رده آدم‌هاي صفر و يك يا سياه و سفيد بيرون بكشيد. اين طرز فكر مانند سدي در برابر لاغر شدن‌تان عمل مي‌كند و همه تلاش‌هاي‌تان را به هدر مي‌دهد. با اين ديدگاه، اگر پيش آمد كه به دليل حضور در يك جشن يا مهماني يا يك مناسبت خاص، در يك وعده غذايي بيشتر از ميزان برنامه‌ريزي شده غذا خورديد، اميد و انگيزه‌‌تان را به‌طور كلي از دست داده و از ادامه دادن رژيم دست كشيده‌ايد. درحالي‌كه با بخشيدن خود‌تان در چنين مواردي، فرصت ادامه راه را به‌خود‌تان خواهيد داد.


 

6. براي لاغري تلاش كنيد

اين كه از نظر ذهني خود‌تان را براي رسيدن به موفقيت در كاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام آماده كنيد خوب است اما مسئله اينجاست كه فقط آمادگي ذهني كافي نيست وگرنه اكنون تعداد افراد چاق در دنيا بسيار كمتر از وضعيت موجود بود. براي محقق شدن چنين خواسته‌اي بايد به تلاش‌هاي عملي هم دست زده و با تغيير در عادات غذايي، افزايش فعاليت جسماني و كارهايي از اين قبيل، رسيدن به خواسته‌‌تان را امكان پذير كنيد. نمي‌توان براي كاهش وزن فقط نشسته و تصور كنيد كه لاغريد و در وضعيت دلخواه هستيد بلكه بايد خود‌تان را در مسير رسيدن به هدف قرار داده و پس از آن با ذهني اميدوار و خوش بين پيش برويد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)