با 7 سبک زندگی صد ساله شویم

45695_682

  • در نگاه اول هر که این قوانین را می شنود یا می خواند بسیار سرخوش خواهد شد که گنج مقصود را به چنگ آورده است اما غافل از آن است که چه دشواری هایی بر سر راهش کمین کرده اند. شاید علت این دشواری ها چندان هم پیچیده و دور از ذهن نباشد.

عمر طولانی البته توام با تندرستی از مهم ترین آرزوهای یکایک انسان هاست و بخش مهمی از فعالیت های علمی برای رسیدن به همین آرزو انجام می شود.

در حال حاضر در برخی از کشورهای توسعه یافته عمر انسان ها به عمر میانگین حدود 80 سال نیز رسیده است. این «عمر میانگین» افراد در یک کشور همان چیزی است که به «امید به زندگی» معروف است. پس در کشوری که میانگین عمر افرادش 80 سال است می گویند امید به زندگی در آن کشور 80 سال است. اصطلاح امید به زندگی در حوزه سلامت فقط به همین معنی به کار می رود و هرگاه آن را شنیدید بدانید که هیچ معنای دیگری ندارد.

با همه  این تفاصیل، آرزوی بشر این است که در حال حاضر تا کجا می توانیم پیش برویم و مهم تر اینکه از چه راهی می توانیم به قله برسیم. برای این منظور تحقیقاتی بر روی افراد بالای 90 سال که برخی از آنها از مرز رویایی صدسالگی نیز گذشته بودند انجام شده است تا معلوم شود رمز و راز این امید به زندگی دست نیافتنی چیست.

شاید باورش چندان ساده نباشد اما باز هم حل مساله در گرو شیوه سالم زیستن است. فکر می کنم شما هم با این عقیده موافق باشید که «آب حیات» در دنیای واقعی نه در افسانه ها همان اکسیری است که دانشمندان آن را «شیوه سالم زیستن» می نامند. جالب اینجاست که قوانین این اکسیر سهل و ممتنع است؛ یعنی هم ساده و قابل فهم است و هم اجرای آنها در نهایت سادگی بسیار دشوار و اغلب نشدنی است!

در نگاه اول هر که این قوانین را می شنود یا می خواند بسیار سرخوش خواهد شد که گنج مقصود را به چنگ آورده است اما غافل از آن است که چه دشواری هایی بر سر راهش کمین کرده اند. شاید علت این دشواری ها چندان هم پیچیده و دور از ذهن نباشد. بسیاری از این قوانین بلکه همه آنها در گرو تغییر عادات غلط زندگی و دست شستن از لذات موقت آنهاست و البته این بار ترک نکردن این عادات موجب امراض است؛ آن هم چه امراضی!

هرچه بخواهید در این بازار مکاره عادات غلط زندگی پیدا می شود. کافی است این قوانین را دست کم بگیرید و اجرای آنها را پشت گوش بیندازید تا در آینده ای نه چندان دور به کلکسیون امراض و ناخوشی ها تبدیل شوید. اما این شیوه سالم زیستن چه چیزی به ما ارزانی می کند که این قدر باید سنگش را به سینه بزنیم؟ شاید همین قدر کفایت کند که اگر هفت قانون یا هفت فرمان از فرامین آن را اجرا کنید، می توانید امیدوار با شید که حداقل در 90 سالگی از زندگی خود لذت ببرید و شاید حتی بتوانید این لذت را تا بیش از صدسالگی نیز تجربه کنید! امتحانش مجانی است؛ هرچند ممکن است صبر فراوانی بطلبد. اما مطمئن باشید که در صورت اجرای این فرامین لااقل چیزی را از دست نخواهید داد پس از همین لحظه دست به کار شوید.

فرمان اول

همواره وزن خود را متناسب نگه دارید!

اضافه وزن و چاقی از معضلات قرن گذشته و قرن حاضر به ویژه در جوامع پیشرفته است، تبعات فراوانی در پی دارد و گاهی منجر به بیماری ها و مشکلات بغرنجی می شود. این نکته را فراموش نکنید که این مشکل بیشتر با زندگی شهری و الزامات این زندگی در ارتباط است. شیوه زندگی خود را به گونه ای تنظیم کنید که شما را به سمت وزن اضافه و چاقی سوق ندهد. تغذیه مناسب و تحرک از مهم ترین ابزارهای کنترل وزن به شمار می روند.

فرمان دوم

دخانیات را به فراموشی بسپارید!

گوش همه ما از مضرات استعمال دخانیات پر است اما خیلی از افراد با علم به مصائب خانمانسوز آنها بازهم دست از به مصرفشان برنمی دارند. حرف تکراری و نصیحت بی فایده است و بیش از این جایز نیست.

فرمان سوم

کلسترول را دریابید!

افزایش کلسترول خون تبعات فراوانی دارد که اضافه وزن، چاقی و بیماری های قلبی – عروقی از مهم ترین آنهاست. رژیم غذایی خود را دریابید تا مهار کلسترول را از دست ندهید. تا می توانید غذاهای طبیعی و سالم و کم چرب مصرف کنید و هرگز تحرک را فراموش نکنید. تغذیه سالم و طبیعی و تحرک کافی در زندگی روزانه قاتل کلسترول بد است.

فرمان چهارم

بخورید و بیاشامید اما سالم!

اگر به فرمان های بالا درست توجه کرده باشید، تقریبا یک پای ثابت همه آنها رژیم غذایی سالم است. به اندازه بخورید، طبیعی بخورید و در وهله اول برای سالم زیستن بخورید نه لذت بردن. البته فراموش نکنید که غذاهای سالم را می توان به نحوی بسیار مطبوع و لذیذ مصرف کرد.

کتاب ها، سایت ها، مجلات و دستورالعمل های آشپزی فراوانی در دسترس قرار دارند که در این زمینه می توانند به همه کمک کنند. یک نکته مهم دیگر را نیز فراموش نکنید؛ خوردن صرفا راهی برای غلبه بر گرسنگی نیست بلکه گرسنگی نشانه نیاز بدن شما به مواد غذایی است. منظور از تغذیه سالم علاوه بر مواد غذایی و نحوه طبخ آنها، شیوه خوردن نیز هست. غذا را با آرامش بخورید. عادات خوردن را فدای گرفتاری های روزمره خود نکنید.

فرمان پنجم

فشار خون را فراموش نکنید!

فشار خون بالا را «قاتل خاموش» نامیده اند زیرا علامتی ندارد. این معضل در اصل سیستم گردش خون و همه اعضای مرتبط با آن را دچار اختلال می سازد و به سادگی بیماری های قلبی – عروقی فراوانی را سبب می شود که بسیاری از آنها مهلکند و هزینه های سرسام آوری به بار می آورند. سکته و حمله قلبی ازجمله مهم ترنی این بیماری ها به شمار می روند.

فرمان ششم

افسار دیابت را در دستان خود بگیرید!

دیابت را همه می شناسند و عوارض آن را به خوبی می دانند. علت اصلی آن ناتوانی در تولید و تنظیم انسولین خون است و فرد مبتلا حق ندارد حتی لحظه ای از آن غافل شود. سعی کنید هرگز به این عارضه دچار نشوید. به این منظور نیز باید سالم بخورید و تحرک کافی داشته باشید. اما اگر هم به این بیماری مبتلا هستید، علاوه بر درمان پزشکی و مصرف دارو و انسولین که همگی باید مورد تشخیص و تایید پزشک معالجتان باشد، ازهم باید همان الگوی سهل و ممتنع تغذیه سالم و تحرک کافی را در دستور کار خود قرار دهید.

فرمان هفتم

تحرک، تحرک و تحرک!

کم تحرکی بحران زندگی شهری مدرن است و عامل بسیاری از ناهنجاری های جسمی و ذهنی به شمار می رود. علاوه بر اضافه وزن، بیماری های قلبی – عروقی، پوکی استخوان، مشکلات تنفسی، حتی آلزایمر و زوال مغز را نیز می توان با کم تحرکی مرتبط دانست. دست به کار شوید و به دنبال امکانات چندانی برای تحرک و ورزش نباشید. دست کم سه روز در هفته و هر روز 30 دقیقه به پیاده روی سریع بپردازید تا حدی که حتما به مرحله تعرق برسید. به یاد داشته باشید تحرک بدون تعرق فایده ای در بر نخواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *