با پوست خشک خود چگونه کنار بیایم؟

در بسیاری از افراد دیده می شود که دارای پوست خشک هستند ولی باید یک راه مناسب برای این افراد در پیش رویشان قرار داد.نحوه ی قرار گرفتن در معرض این عوامل بر سلامتی و زیبایی فرد بسیار تاثیر گذار است، که در این راستا توجه به بهداشت ، سلامتی و مراقبت از پوست بسیار مهم است.

مراقبت از پوست در واقع توجه به عواملی ساده ای همچون: نحوه صحیح تغذیه، عادت صحیح خواب و استفاده های مناسب و بجا از لوازم آرایشی و بهداشتی، درمان (درصورت نیاز) و غیره است. برای اینکه به این مهم دست یابید و پوستی زیبا، سالم و شاداب داشته باشید نیاز به صرف هزینه های گزاف ندارید بلکه با رعایت نکاتی بسیار ساده می توانید به طور طبیعی از پوست خود، زیباترین ها را بسازید.

نخست برای اینکه بتوانید به بهترین وجه از پوستی زیبا داشته باشید و از این عضو بدن مراقبت کنید بایستی نوع پوستتان را تشخیص دهید و با توجه به نوع آن اقدامات مراقبتی انجام دهید. مثلا: خشک یا چرب بودن پوستتان را بدانید و بسته به آن از شامپو، صابون و لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب استفاده کنید. به نکات مراقبتی زیر لازم است توجه کنید.

آبرسانی به پوست

یعنی نوشیدن مایعات و آب به صورت کامل و منظم تا از کمبود آب در پوست جلوگیری شود. هرچه سن بالاتر می رود پوست نیز نازک تر و خشک تر می شود. بنابراین اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می یابد. به عبارت دیگر نوشیدن آب پوست را مرطوب نگه می دارد.

حفظ رطوبت پوست

ماساژ مناسب پوست،  باعث زیبایی پوست و جلوگیری از چروک و پیرشدن آن می شود اگر  رطوبت پوست در اثر خشکی و گرمای محیط کم شود و یا اگر جریان خون پوست دراثر سرما یا کهولت سن کاهش یابد، پوست دچار چروکیدگی شده و زیبایی اش را از دست می دهد. برای جلوگیری از این موضوع مرطوب کننده استفاده کنید.از استرس دوری کنید!استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول دربدن شده و پوست را چرب و مستعد بروز آکنه می کند. و همچنین باعث رنگ پریدگی پوست صورتتان می شود.

عدم مصرف دخانیات

استعمال دخانیات با تنگ کردن رگهای خونی زیر پوست، عملیات اکسیژن رسانی به پوست را با مشکل مواجه نموده و موجب پیری زودرس پوست  و عدم طراوت می شود.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

قرارگرفتن طولانی مدت درمعرض نورخورشید باعث آسیب دیدگی غشای میانی پوست و ایجاد چین وچروک ، لکه های تیره ، زبری و خشکی پوست می شود. برای جلوگیری از این موضوع وقتی از خانه خارج می شوید حتما از ضد آفتاب مناسب با پوست خود استفاده کنید. کرم ضد آفتاب چروک خط اخم و خط خنده را بهبود می دهد. کرم ضد آفتاب را هر 4 ساعت یکبار تمدید کنید .

باد و سرما و پیری پوست

باد و سرما نیز سرعت تبخیر رطوبت پوست را افزایش می دهد، برای همین در روزهای زمستانی و ابری هم پوست شما به ضد آفتاب احتیاج دارد. در مناطقی که باد می وزد بیشتر از همیشه کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. خشکی بیش از حد خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد و باعث شکسته شدن پوست و پیری زودرس می شود. آفتاب کک و مک را تشدید می کند. ضد آفتاب و کلاه آفتابی راه حل خوبی است البته اگر می خواهید پوست زیبایی داشته باشید.

دوش گرفتن طولانی ممنوع

از حمام های طولانی مدت و داغ دوری کنید، چرا که رطوبت و چربی های محافظ پوست را از بین می برند و باعث خشکی پوست می شود. حمام خود را به حدود10 دقیقه محدود کنید. بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن درحالی که پوست هنوز مرطوب است و کاملا خشک نشده از مرطوب کننده استفاده کنید.

مصرف آب ولرم

برای جلوگیری از پیری پوست از آب ولرم برای شستشوی صورت و دستهایتان استفاده کنید. هیچگاه پوست صورتتان را در معرض حرارت قرار ندهید. وقتی صورتتان را می شویید، قبل از اینکه کامل خشک شود، کرم مرطوب کننده بزنید.

ماساژ

ماساژ مناسب پوست، باعث زیبایی پوست و جلوگیری از چروک و پیرشدن آن می شود.پوست گردن و قسمت بالایی قفسه سینه بسیار حساس بوده و نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. این نواحی را به کمک کرم های پاک کننده صورت تمیز کنید تا آبرسانی به خوبی صورت گیرد و هر روز مرطوب کننده بزنید تا دیرتر چروک شود.

لیف لایه بردار استفاده نکنید

برای شستن پوست خشک از لیف های لایه بردار استفاده نکنید. بهتر است به جای لیف و اسفنج از دست یا تکه پارچه نرم استفاده کنید تا کمتر تحریک شود. هفته ای یکبار پد آرایشی و برس های آرایشی خود را با آب ولرم وکمی صابون بشویید تا از تجمع باکتری در آنها جلوگیری کنید تا باعث آلودگی پوست نشودبرای خشک کردن پوست هیچگاه حوله را روی پوست نکشید ، حوله را روی پوست بگذارید تا رطوبت پوست تاحدی حفظ شود. برای تمیز کردن صورت، از پاک کننده های بدون الکل استفاده کنید.

عینک آفتابی بزنید

در نور آفتاب حتما عینک آفتابی استفاده کنید تا مجبور نشوید چشم هایتان را ریز کنید و باعث چروک شدن پوست صورتتان شود.روزهایی که آلودگی هوا زیاد هست، بیشتر از همیشه صورتتان را بشویید. دست زدن به صورت راهی برای ورود باکتری ها و به وجود آمدن جوش درست می کند به صورتتان زیاد دست نزنید.

آرایش خود را پاک کنید

هرشب قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. چرا که نشستن آرایش باعث باز شدن منافذ پوست شده و نقطه های سیاه نمایان می شود و پوست بیشتر جوش می زند.پوست روشن نسبت به انواع دیگر پوست بیشتر در معرض خشکی و سوزش قرار دارد، بنابراین در استفاده از محصولاتی که دارای مواد تشکیل دهنده سنگین مانند:سالیسیلیک اسید است، خودداری کنید. هفته ای یکبار پد آرایشی و برس های آرایشی خود را با آب ولرم و کمی صابون بشویید تا از تجمع باکتری در آنها جلوگیری کنید تا باعث آلودگی پوست نشود.

روزی دو تا سه مرتبه از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.در زمان استفاده از اسکراب ها ( لایه بردارها )فشار زیادی روی پوست تان وارد نکنید. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که شب ها دیر وقت چیزی می خورید، از خوردن خوراکی های پرنمک خودداری کنید، نمک باعث می شود صورت شما صبح پف کند.

کرم دور چشم بزنید

اگر سن شما بیشتر از 25سال است ، هرشب از کرم دور چشم استفاده کنید. استفاده از کرم دور چشم به رفع تیرگی دور چشم مفید است.ز شامپو بدن به جای صابون برای شستشو بدنتان استفاده کنید تا کمتر دچار خشکی شود.شستن بیش از حد صورت، باعث پاک شدن لایه چربی محافظ پوست و خشکی آن می شود. برای پاک کردن آرایش چشم از شیر پاکن استفاده کنید و پنبه را محکم بر روی چشم ها نکشید. اگر پوست خشک دارید، هوای اتاقتان را مرطوب نگه دارید. مراقبت از پوست ، ترفندهای مراقبت از پوست برای داشتن پوست زیبا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *