با مسواک میوه و سبزی را ضدعفونی کنیم

44

  • براي شستن اين ميوه‌ها از يك مسواك يا برس مخصوص شست‌وشوي ميوه‌ها استفاده كنيد. هر ميوه را 30 تا 60 ثانيه زير جريان آب با اين مسواك يا برس بشوييد، يادتان باشد كه بايد برخلاف گروه‌ اول بايد به‌شدت متوسط برس يا مسواك را روي سطح اين ميوه‌ها بكشيد

هر روز اين جمله را مي‌شنويد كه «براي سالم‌بودن، سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه بخوريد»، حتما مي‌دانيد كه سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه براي دستگاه گوارش، دستگاه ايمني و پوست و مو حتي زيبايي ما مفيد هستند اما احتمالا اين نكته را نمي‌دانيد كه اين سبزي‌ها و ميوه‌ها در عين حال مي‌توانند بسيار هم خطرناك باشند، چگونه؟ به سادگي و با انتقال ميكروب‌هاي بيماري‌زا.


 

آلوده‌ترين بخش يخچال شما

تحقيقات 3 ساله پژوهشگران دانشكده تنسي نشان داده‌، سبزي‌هاي تازه موجود در يخچال، آلوده‌ترين بخش يخچال را تشكيل مي‌دهند. اين مطالعات نشان داده هر گرم كاهويي كه از مغازه مي‌خريد حاوي 2ميليون باكتري است. تازه به اين بايد گردو خاك، لار و انگل‌ها و آلودگي‌هاي احتمالي كودهاي شيميايي را هم اضافه كرد. آيا اين عدد و رقم شما را ترساند؟ به فكر حذف سبزي و ميوه‌هاي تازه از رژيم‌ غذايي خود افتاديد؟ نه اين اشتباه را نكنيد. كافي است كه در شستن و ضدعفوني‌كردن ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه نهايت دقت را به كار ببريد.


 

ميكروب‌ها را به سادگي بكشيد

برخي مطالعات نشان داده، شستن ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه با آب ولرم براي تنها چند دقيقه 98 درصد باكتري‌ها و آلودگي‌هاي آن را پاك مي‌كند. اگر شما با دقت و با حوصله ميوه‌ها را با آب خالي بشوييد بسياري از عوامل بيماري‌زاي احتمالي را پاك مي‌كنيد اما براي آن‌كه خيال‌تان كاملا راحت شود توصيه‌هاي زير را به كار بگيريد و با خيال راحت از سبزي‌ها و ميوه‌هاي پرفايده و پرخاصيت در رژيم غذايي خود بگنجانيد.


 

ميوه‌ها را مسواك بزنيد

اگر پوست ميوه هم خوردني است.
مثال: سيب، هلو، گوجه‌فرنگي، فلفل سبز
اين ميوه‌ها را به كمك دست و با آب ولرم تميز بشوييد. دست‌تان را روي سطح آن‌ها بكشيد تا آب روي سطح پوست ميوه را كاملا بشويد. براي هر عدد ميوه اين كار را بين 30‌تا 60 ثانيه انجام دهيد تا كاملا شسته و پاك شوند. دكتر برندان تميراي، پروفسور علوم بهداشت و سلامت فردي كه عضو گروه تحقيقاتي مركز ملي سلامت مواد كشاورزي آمريكاست مي‌گويد: «جريان آب به شستن باكتري‌ها و ساير ميكروب‌ها كمك مي‌كند، با كشيدن دست به‌طور منظم روي سطح ميوه‌ها جريان آب را به‌گونه‌اي هدايت مي‌كنيد كه شستن ميكروب‌ها را تسهيل مي‌كند.» اگر احساس مي‌كنيد كه اين شيوه شستن كافي نيست مي‌توانيد از يك برس يا مسواك نرم مخصوص شست‌وشوي سبزي‌ها و ميوه‌ها استفاده كنيد تا به‌طور فيزيكي مواد آلوده‌كننده و باكتري‌‌هاي بيشتري را پاك كنيد.


اگر مي‌خواهيد پوست‌شان را بكنيد اول بشوييد

اگر پوست ميوه بايد كنده شود
مثال: ليموترش، ليموشيرين، پرتقال، نارنگي و البته موز
براي شستن اين ميوه‌ها از يك مسواك يا برس مخصوص شست‌وشوي ميوه‌ها استفاده كنيد. هر ميوه را 30 تا 60 ثانيه زير جريان آب با اين مسواك يا برس بشوييد، يادتان باشد كه بايد برخلاف گروه‌ اول بايد به‌شدت متوسط برس يا مسواك را روي سطح اين ميوه‌ها بكشيد تا كثيفي‌ها و باكتري‌هايي كه در عمق پوست ميوه‌ها نفوذ كرده‌اند پاك شوند اما اگر پوست اين ميوه‌ها كنده مي‌شود پس چرا بايد خودمان را خسته كنيم و براي شستن آن‌ها زمان بگذاريم؟ دكتر آلفرد باشوي، پروفسور علوم صنايع غذايي در دانشگاه «مين» آمريكا به اين سوال پاسخ مي‌دهد: «وقتي مي‌خواهيد پوست يك پرتقال يا ليمو را با چاقو ببريد به راحتي ميكروب‌ها را از پوست آن‌ها به گوشت‌ آن‌ها انتقال مي‌دهيد، اگر با دست هم پوست آن‌ها را بكنيد ميكروب‌ها را از پوست آن‌ها به گوشت آن‌ها انتقال مي‌دهيد و همچنين با اين كار ميكروب‌ها از پوست ميوه‌ها روي دست شما مي‌نشينند و بعد آن‌ها را با ميوه مي‌خوريد.» اين پروفسور صنايع غذايي مي‌گويد:‌ «در روند برداشت، ذخيره‌سازي و فروش اين ميوه‌ها، پوست‌ آن‌ها به‌شدت كثيف و آلوده‌ مي‌شود و براي همين بايد هميشه قبل از مصرف، آن‌ها را با دقت شست.»


پوست اين سبزي‌ها را بكنيد

ميوه‌هايي كه به‌صورت لايه‌لايه هستند
مثال: اسفناج، كاهو، كلم
در مورد اين گروه از سبزي‌ها و ميوه‌ها حتما لايه رويي اين ميوه‌ها را جدا كنيد، بيشتر آلودگي اين‌گونه ميوه‌‌ها و سبزي‌ها در برگ‌ها و لايه‌هاي بيروني آن‌هاست و با كندن اين لايه خارجي مي‌توان از بسياري از بيماري‌هاي احتمالي جلوگيري كرد اما يادتان باشد كه نبايد به همين حد اكتفا كنيد و بايد حتما بقيه سبزي‌ يا ميوه را زير آب روان براي مدت 30تا‌60 ‌ثانيه بشوييد. دكتر گودين مي‌گويد: «كه اين مرحله از شست‌وشو بايد به دقت و با كشيدن مسواك مخصوص با دست انجام شود.» او همچنين مي‌گويد: «اگر سبزي‌ها يا ميوه‌هاگل‌آلود بودند يا با وجود كندن برگ‌هاي بيروني آن‌ها احساس ‌كرديد خاك يا گرد و غبار داخل آن‌ها نفوذ كرده حتما آن‌ها را در يك ظرف مخلوط آب و ماده ضدعفوني‌كننده قرار دهيد و سپس با آب روان فراوان بشوييد تا كاملا تميز و پاك شوند.


اين ميوه‌ها را خشك كنيد

اگر ميوه به‌صورت خوشه‌اي است
مثال:‌ انگور، تمشك، بلوبري و توت‌فرنگي
در اين گروه از ميوه‌ها حتما اول ساقه و چوب ميوه‌ها را كه منبع آلودگي و تجمع ميكروب‌ها هستند را ببريد (در مورد انگور بهتر است آن را دانه‌دانه بكنيد) سپس اين دانه‌ها را داخل يك ظرف يا كاسه بريزيد و آن را پر از آب كنيدو بگذاريد يك دقيقه در ظرف باشند تا خاك، گرد و غبار روي آن‌ها شسته شود. سپس آب ظرف را خالي كنيد و اين بار آنها را در يك ظرف مخلوط آب و ماده ضدعفوني‌كننده به مقدار لازم بريزيد و سپس به مقدار كافي آب كاملا آن‌ها را بشوييد در مورد ميوه‌هايي مثل توت‌فرنگي دكتر ساندراگودوين، متخصص بهداشت عمومي مي‌گويد: «خشك‌كردن آن‌ها به وسيله دستمال‌ها يا پارچه‌هاي تميز ضدعفوني‌شده مي‌تواند مقداري از ميكروب‌ها و آلودگي‌هاي احتمالي آن‌ها را كمتر كند. حتي در مورد ميوه‌اي مثل زغال‌اخته هم مي‌توان از شيوه خشك‌كردن با دستمال كاغذي استفاده كرد تا درصد آلودگي‌ آن‌ها به حداقل ممكن برسد.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *