با رژیم آبمیوه لاغر بشیم

  • اکثر رژیم های غذایی آب میوه، فاقد مواد غذایی جامد و در حدود 600 – 1000 کالری در روز است این نتایج یک کمبود بزرگ کالری برای بسیاری از مردم است به طوری که رژیم های غذایی آب میوه اغلب منجر به کاهش وزن، حداقل در کوتاه مدت می شود.

 

آبمیوه یک راه آسان برای مصرف مقدار زیادی از مواد مغذی بدون نیاز به خوردن میوه ها و سبزیجات است بسیاری از مردم ادعا می کنند آن یک ابزار کاهش وزن مفید است. روند محبوبیت رژیم غذایی آبمیوه برای سال ها افزایش یافته، اما اثربخشی آن مورد بحث است این مقاله بررسی خواهد کرد که آیا آبمیوه واقعاً می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

آب میوه چیست؟
به گزارش آکاایران: آبمیوه فرایند استخراج مایع از میوه ها و سبزیجات است در حالی که مواد جامد آن حذف می شود این را می توان با دست و یا با یک آبمیوه گیری برقی انجام داد.

آب میوه ها و سبزیجات حاوی هر پوست، دانه و یا خمیر نیست این کار شامل برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است اما فیبر مفید میوه ها و سبزیجات را ندارد.

برخی از افراد آبمیوه را برای یک روش به اصطلاح “سم زدایی” استفاده می کنند با این حال، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که نشان دهد جایگزین کردن مواد جامد غذایی با آب میوه به سم زدایی بدن کمک کند.

بدن شما قادر به خلاص شدن از سموم خود از طریق کبد و کلیه ها می باشد بنابراین استفاده از آب میوه به عنوان یک درمان سم زدایی کاملاً غیر ضروری است.

مردم نیز آب میوه را به عنوان مکمل های غذایی و از دست دادن وزن استفاده می کنند هیچ کدام از این موارد توسط تحقیقات پشتیبانی نشده است اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که موثر است.

به طور کلی، دستور العمل های آب میوه حاوی میوه و سبزیجات است بسیاری نیز حاوی ادویه جات ترشی جات مانند زردچوبه و زنجبیل می باشد.

رژیم های غذایی آب میوه
انواع مختلفی از رژیم های غذایی آب میوه در دسترس وجود دارد رایج ترین نوع آب سریع است که در آن مردم غذای خود را با میوه ها و سبزیجات جایگزین می کنند.

نکته این است که از دست دادن وزن با پرهیز از غذاهای خشک و خوردن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی از آب میوه رخ می دهد.

به طور کلی، رژیم غذایی کالری بسیار کم است.

برخی از مردم آب میوه ای را تنها برای چند روز ناشتا مصرف می کنند در حالی که دیگران برای هفته ها در یک زمان مصرف می کنند.

متاسفانه، اثر رژیم های غذایی آب میوه به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است اما بسیاری از مردم ادعا می کنند کاهش وزن سریع داشته اند.

مصرف آبمیوه ممکن است بطور قابل توجهی جذب کالری را کاهش دهد
برای از دست دادن وزن، شما باید کالری را کاهش دهید و به معنی آن است که شما کمتر از آنچه که می سوزانید کالری مصرف کنید.

اکثر رژیم های غذایی آب میوه، فاقد مواد غذایی جامد و در حدود 600 – 1000 کالری در روز است این نتایج یک کمبود بزرگ کالری برای بسیاری از مردم است به طوری که رژیم های غذایی آب میوه اغلب منجر به کاهش وزن، حداقل در کوتاه مدت می شود.

شما در یک رژیم غذایی آب میوه کالری کمتری مصرف می کنید و به سرعت شما وزن از دست می دهید.

با این حال، مصرف کالری پس از رژیم غذایی آب میوه به حالت عادی خود بر می گردد و به احتمال زیاد مجدداً مقداری وزن شما بر می گردد ولی نه همه.

رژیم های غذایی آبمیوه و سیری
از آنجا که رژیم غذایی آب میوه تنها فاقد غذاهای جامد است وقتی که این رژیم را پیروی کنید شما ممکن است خودتان احساس گرسنه تر از معمول پیدا کنید دلیل این کار این است که وعده های غذایی مایع نسبت به جامد کمتر سبب سیری می شود به ویژه هنگامی که آنها غنی از کربوهیدرات باشند این اثر با چندین مطالعه تایید شده است.

در یک مطالعه به 20 بزرگسال با وزن طبیعی و 20 بزرگسال دارای اضافه وزن به هر کدام 300 کالری سیب، پوره سیب یا آب سیب را در یک وعده غذایی یا به عنوان میان وعده داده شد.

کسانی که آب سیب نوشیدند نسبت به کسانی که غذاهای جامد خوردند کمتر سیر شدند.

غذاهای جامد سبب سیری بیشتر می شود زیرا آنها حاوی فیبر و پروتئین هستند که هر دو مواد مغذی مهم و دارای خواص کاهش دهنده اشتها می باشد.

دارای فیبر هستند که توانایی کاهش اشتها دارد زیرا ممکن است سرعت تخلیه معده را کم کرده و زمان هضم را افزایش دهد.

در همین حال، پروتئین سبب تغییر هورمون های محرک سیری می شود که برای تنظیم اشتها ضروری است.

افرادی که مقادیر کافی از فیبر و پروتئین مصرف کنند نسبت افرادی که نمی خوردند تمایل به غذا خوردن کمتر و وزن کمتری دارند.

پروسه آب میوه سبب حذف فیبر از میوه ها و سبزیجات می شود این منابع همچنین به طور طبیعی دارای پروتئین پایین هستند بنابراین، رژیم غذایی آب میوه ممکن نیست سبب سیری شود به همین دلیل، تحمل آن می تواند دشوار باشد.

آبمیوه روی سوخت و ساز اثر می کند
کسری شدید کالری در بسیاری از رژیم های غذایی آب میوه می تواند اثر مخربی بر روی سوخت و ساز بدن شما داشته باشد.

این رژیم توسط کاهش وزن سریع و مصرف محدود پروتئین ممکن است منجر به کاهش توده عضلانی شود.

عضلات  دارای متابولیک فعال هستند بنابراین افراد با توده عضلانی کمتر مصرف انرژی پایین تر در حالت استراحت دارند این به این معنی است که آنها کالری کمتر در حالت استراحت از افراد با عضله بیشتر می سوزاند.

علاوه بر این، بدن شما حس گرسنگی کمتری دارد زمانی که شما به طور چشمگیری مصرف کالری خود را کاهش  دهید بنابراین بدن شما برای حفظ کالری با سوزاندن کمتر از آنها عمل می کند.

مطالعات کنترل شده این اثر را در افرادی که رژیم غذایی با کالری محدود داشتند تایید کرده اند.

در یک مطالعه، زنان چاق و دارای اضافه وزن با محدودیت کالری به مدت سه ماه تحت درمان قرار گرفتند آنها کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی در حال استراحت را در طی آن دوره تجربه کرد.

همان اثر را در مطالعه دیگری که در آن شرکت کنندگان 1114 و یا 1462 کالری در روز مصرف داشتند رخ داده است.

شرکت کنندگان که تحت درمان کم کالری بودند کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی در حالت استراحت پس از تنها چهار روز را تجربه کردند.

در واقع، این گروه که به شدت مصرف کالری خود را محدود کردند یک افت 13٪ در مصرف انرژی در حال استراحت را تجربه کردند دو برابر افت در گروهی که تنها در حد متوسط  مصرف کالری آنها محدود شد مشاهده شده است.

روشن است که محدودیت کالری می توانید سوخت و ساز بدن را تنها پس از چند روز کاهش دهد.

در حالی که یک کمبود کالری برای کاهش وزن لازم است به نظر می رسد که رژیم غذایی کم کالری، از جمله آب میوه ناشتا، ممکن است با توجه به اثرات منفی آنها بر سوخت و ساز بدن معکوس شود.

آبمیوه می تواند برای سلامتی شما مضر باشد
آبمیوه عموماً بی خطر است اگر شما این کار را برای تنها چند روز در یک زمان انجام دهید با این حال، آب میوه ناشتا سبب برخی از خطرات در طولانی مدت می شود.

فیبر ناکافی
میوه ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی از فیبر هستند اما فیبر در فرآیند آبمیوه حذف خواهند شد.

فیبر یک بخش ضروری از یک رژیم غذایی سالم است خوردن به اندازه کافی از آن برای هضم بهینه مهم است زیرا باکتری های مفید را در روده شما را سالم سالم نگه می دارد و ممکن است یبوست را در برخی از مردم را کاهش دهد.

علاوه بر این، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را کاهش دهد.

با آبمیوه، شما به طور قابل توجهی مصرف فیبر خود را کاهش می دهید که ممکن است در نتیجه پیامدهای سلامتی را کاهش دهد.

کمبود مواد مغذی
چند دلیل  وجود دارد که چرا مصرف  رژیم ناشتای آب میوه برای مدت زمان طولانی ممکن است به کمبود مواد مغذی منجر شود.

از آنجا که این رژیم غذایی فاقد محصولات حیوانی است آنها در چند مواد مغذی ضروری، مانند کلسیم، ویتامین D، آهن، ویتامین B12 و روی کمبود دارند.

همه این مواد مغذی توابع مهم در بدن است مصرف ناکافی ممکن است به شرایط از جمله پوکی استخوان و کم خونی منجر شود.

آب میوه ناشتا دارای اسیدهای چرب امگا 3 پایین است که چربی های سالم هستند و این چربیها با التهاب مبارزه و به مغز و سلامت قلب کمک می کنند.

نه تنها این رژیم های غذایی در مواد مغذی خاص پایین هستند اما آنها در واقع ممکن است با جذب مواد مغذی تداخل کنند.

یکی از دلایل این است که رژیم های غذایی آب میوه چربی پایین دارد که برای جذب ویتامین های محلول در چربی A، D،  E و K مورد نیاز هستند.

علاوه بر این، برخی از سبزیجات خام اغلب در آبمیوه استفاده می شوند و شامل مواد ضد تغذیه ای به نام اگزالات هستند که می تواند به مواد معدنی در بدن متصل شده و از جذب از آنها جلوگیری کند.

سبزیجات غنی از اگزالات که معمولاً در آبمیوه مورد استفاده است شامل اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ، چغندر، برگ چغندر سوئیسی و شلغم می باشد.

افزایش خطر عفونت
با توجه به پروتئین حداقل و مقادیر ناکافی برخی از مواد مغذی مهم در یک رژیم غذایی آب میوه، برای مدت طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و خطر عفونت را افزایش دهد.

مطالعات نشان می دهد که حتی یک افت خفیف درمواد مغذی بالا برنده سیستم ایمنی بدن مانند آهن و روی، ممکن است سلامت سیستم ایمنی بدن را مختل کنند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر باشد شما ممکن است به راحتی دچار بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوید همچنین ممکن است التیام زخم در بدن شما بیشتر طولانی شود.

خستگی و ضعف
خستگی و ضعف از عوارض جانبی آب میوه ناشتا می باشد.

این علائم به احتمال زیاد به دلیل تعداد کم کالری در این رژیم غذایی می باشد اگر شما بدن خود را از کالری محروم کنید شما اساساً از انرژی محروم می شوید که می تواند به اثرات نامطلوب منجر شود.

توده عضلانی کاهش می یابد

حداقل مقدار پروتئین در اکثر آب میوه ناشتا ممکن است سبب کاهش در توده عضلانی بدون چربی شود که می تواند تاثیر منفی بر سلامتی فرد داشته باشد. همچنین توده عضلانی بدون چربی را کاهش می دهد و سوخت و ساز بدن شما کاهش می یابد و همچنین، به این معنی شما کالری کمتری می سوزانید و ممکن است زمان حفظ کاهش وزن سخت تر شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *