با تغذیه خوب رحم را تقویت کنیم

  • پیش از این بررسی‌ ها نشان داده بود چاقی یا لاغری مفرط تاثیری منفی بر باروری و تخمک ‌گذاری دارند و حتی می ‌توانند در صورت بارداری خانم، سبب سقط جنین شوند. این موضوع به ویژه زمانی که اندیس توده بدنی پایین ‌تر از 5/18 یا بالاتر از 30 باشد بیشتر می ‌شود.

پرسش: من 2 تا سقط پشت سر هم داشتم میخواهم بدانم اولا این درسته که سقطهای مکرر رحم را لیز میکنند و امکان نگهداری جنین وجود ندارد و چه غذائی باعث تقویت رحم و جلوگیری از سقط میشوند من شنیده ام باید خیلی از غذاهای گرم استفاده کرد.

پاسخ: در مورد قسمت اول سوال تان باید با متخصص زنان مشورت نمایید. اما به طور کلی سقط گر چه سبب بروز یک تحول روانی در زن می ‌شود اما خوشبختانه در 95 درصد موارد، بارداری بعدی بدون هیچ مشکلی به اتمام می ‌رسد.

در مقابل این موضوع که گفته می شود یک سقط اهمیت چندانی ندارد سقط بیش از 2 بار یا سقط های مکرر می ‌تواند مشکلات بسیاری پیش آورد.

بین 0/5 تا 3 درصد زنان حداقل 3 سقط را در زندگی خود تجربه می ‌کنند. موضوعی که سبب بروز حالات منفی احساسی در والدین و سوالات بسیار برای پزشکان می‌ شود.

در حقیقت در نیمی از موارد پزشک نمی ‌تواند دلیل سقط را مشخص کند. دلایل سقط مکرر جنین بسیار زیاد است و نیاز به آزمایشات فراوانی دارد. زیر نظر گرفتن مشکلات پزشکی یک خانواده، تحلیل کروموزوم‌ های زن و مرد برای یافتن این موضوع که آیا ناهنجاری وجود دارد یا خیر، بررسی بیماری‌ های ایمیونی مثل لوپوس، مشکلات انعقاد خون، مشکلات هورمونی، مشکلات رحمی و … از این جمله هستند.
امروزه محققان غیر از این موارد روی یکی دیگر از دلایل ناشناخته سقط مکرر یعنی تغذیه تمرکز کرده ‌اند.
پیش از این بررسی‌ ها نشان داده بود چاقی یا لاغری مفرط تاثیری منفی بر باروری و تخمک ‌گذاری دارند و حتی می ‌توانند در صورت بارداری خانم، سبب سقط جنین شوند. این موضوع به ویژه زمانی که اندیس توده بدنی پایین ‌تر از 5/18 یا بالاتر از 30 باشد بیشتر می ‌شود.

اما بیش از وزن، آن چه اهمیت می ‌یابد چربی‌ های دور شکم است و از آن جا که کنترل قند خون را تحت تاثیر قرار می ‌دهد می ‌تواند سبب سقط جنین شود.
جالب است بدانید داشتن وزن بالا، بر تخمدان، آندومتر و رحم هم تاثیر می‌ گذارد و هر میزان اضافه‌ وزن بالاتر برود کیفیت تخمک پایین ‌تر آمده و رشد جنین را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. سقط جنین در این خانم‌ ها بسیار دیده می ‌شود و فرقی نمی ‌کند که این خانم‌ ها طبیعی باردار شده باشند یا به روش مصنوعی. به همین دلیل است که طبق قوانین، چنین خانم‌ هایی که مایل به بارداری با روش مصنوعی ‌هستند ابتدا باید وزن خود را، در صورت داشتن اضافه ‌وزن، کاهش دهند.
سقط مکرر می‌ تواند بر بارداری‌ های بعدی هم تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده زنانی که دچار سقط مکرر می ‌شوند کمبود ویتامین B9 یا اسید فولیک دارند. حتی برخی از آن ها حاصل پلی‌ مورفیسم ژنتیکی هستند که از جذب ویتامین B9 جلوگیری کرده و اگر موادغذایی آن ها حاوی مقدار کمی اسید فولیک باشد، کمبود آن می ‌تواند اثر مُضری بر جنین بگذارد. همین دسته از زنان در صورتی که به طور مرتب ویتامین‌ های گروه B را مصرف کنند از سقط پیشگیری خواهند کرد و در صورتی که طی دوران بارداری و قبل از آن اسید فولیک مصرف کنند، سقط جنین 57 درصد کاهش خواهد یافت.

برخی مواد غذایی زیر سوال‌ هستند!
* برخی بیماری‌ هایی نظیر بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن می ‌تواند یکی از دلایل سقط جنین باشد. این بیماری گرچه شایع است اما در برخی موارد تشخیص داده نمی ‌شود و در نتیجه بدون درمان باقی می ‌ماند. از جمله نشانه‌ های ابتلا به این بیماری اسهال شدید و لاغری است. این ناراحتی می‌ تواند بر تخمک ‌گذاری نیز تاثیر گذاشته و عامل ناباروری یا سقط جنین باشد. خانم ‌هایی که مبتلا به این ناراحتی هستند با دریافت رژیم بدون گلوتن می‌ توانند از بروز سقط پیشگیری کنند.
* از جمله مواد غذایی دیگری که گاهی احتمال سقط را افزایش می ‌دهد مصرف قهوه است. جالب است بدانید احتمال سقط در صورتی که میزان مصرف کافئین در روز از 250 میلی ‌گرم یا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزایش می ‌یابد. نکته دیگر این که باید متوجه مصرف کافئین پنهان هم بود. این کافئین در چای، برخی نوشابه ها و شکلات وجود دارد.
* لازم به ذکر نیست که بگوییم مصرف نوشیدنی‌ های الکلی تا چه حد مُضر است زیرا این موضوعی است که به اثبات رسیده و تاکنون در مورد آن بسیار بحث شده است.

آیا رژیم غذایی ضد سقط وجود دارد؟
این سوالی است که محققان بسیاری در پی یافتن آن هستند. بررسی ‌ها نشان داده افزایش مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه‌‌ های تازه، امگا 3 و امگا 6، تخم‌ مرغ، ماهی و مواد لبنی و به طور کل، داشتن یک رژیم غذایی متعادل می ‌تواند احتمال سقط را کاهش دهد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *