با بهترین آبمیوه ها آشنا شویم

  •  آب پرتقال پر از ويتامين C است و خوردن آن سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. درضمن، خيلي از آب پرتقال‌هاي موجود در بازار كلسيم اضافه شده و ويتامين D هم دارند و متخصصان تغذيه خوردن آن‌ها را براي سلامت استخوان‌ها توصيه مي‌كنند

12342_921

هوا بس ناجوانمردانه گرم است، چه چيزي خيلي مي‌چسبد؟ با يك ليوان آبميوه خنك خوشمزه چطوريد؟ در ويترين مغازه‌هاي آبميوه‌فروشي و دريخچال سوپرماركت‌ها انواع و اقسام آبميوه‌هاي تگري در انتظار شما هستند اما چه آبميوه‌اي بهتر است؟ بعضي آبميوه‌ها اگر درست تهيه شوند سرشار از ويتامين هستند اما بعضي از آبميوه‌ها نيز هيچ فايده‌اي ندارند و حتي مي‌توانند مضر هم باشند. اين راهنمايي است براي شما كه آبميوه‌هاي مناسب مصرف كنيد.


بهترين گزينه در دسترس

بارها و بارها شنيده‌ايد بايد سبزي‌ها را در رژيم غذايي خود جاي دهيد، اما احتمالا براي درنظر گرفتن جاي ثابت در بشقاب‌تان براي سبزي‌ها، مشكل داريد. خب، بهترين كار اين است كه آب سبزي‌ها را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. ليكوين موجود در آب گوجه‌فرنگي مي‌تواند احتمال ابتلاي شما به سرطان پروستات را كم كند. آب چغندر هم احتمالا مي‌تواند فشارخون بالا را كاهش دهد. آب سبزي‌هاي تازه سبزرنگ هم غني از فيبر هستند و مي‌توانند گزينه بسيارخوبي براي رژيم غذايي شما باشند كه احساس گرسنگي شما را كاهش دهند و به كم كردن وزن شما كمك كنند. تازه همه اين فوايد همراه اين است كه ضرري هم متوجه شما نخواهد شد زيرا آب سبزي‌ها عاري از قند است و كالري كمي هم دارد و براي همين مي‌توان آن را بهترين گزينه‌ها ميان آبميوه‌ها دانست.


معجون يعني مشكل

با شنيدن اسم «معجون» گوش به زنگ باشيد. واقعيت اين است كه خيلي از اين معجون‌ها، مقدار كمي آبميوه واقعي در خود دارند و بيشترين تركيبات داخل آن‌ها آب و شكر است، به‌خصوص محلول‌هاي قندي (قند فروكتوزي) . اين نوشيدني‌ها درواقع هيچ خاصيتي ندارند و از آن‌جايي كه پركالري و بسيار هم شيرين هستند براي بدن مضرند و مواد مفيد هم در آن‌ها بسيار كم است. تحقيقات نشان داده مصرف اين نوشيدني‌ها در كودكان خطر چاقي و مشكلات مرتبط با آن را در كودكان بالا مي‌برد.


از قديم گفته شده كه آب انگور و سركه انگور براي قلب مفيد هستند. آب انگور قرمز پر از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است (به‌خصوص فلانوئيدها و رزوانرول)، خوبي آب انگور اين است كه در طريقه صحيح درست كردن آن از همه چيز انگور يعني پوسته و دانه استفاده شود.


بي‌خيال قند شويد

اين روزها تبليغات زيادي روي آبميوه‌هاي خالص بدون افزودني و بدون شيرين‌كننده‌ها وجود دارد. خب همه مي‌دانند كه اين آبميوه‌ها غني از ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدا‌ن‌هايي هستند كه بدن را از بسياري از بيماري‌ها مصون نگه مي‌دارند. اما مي‌دانيد مشكل چيست؟ خود اين آبميوه‌ها هم حتي بدون اضافه كردن شكر، مي‌توانند بسيار شيرين باشند و حتي پركالري، يك ليوان آب سيب خالص به اندازه يك تخته شكلات قند دارد. براي همين است كه برخي متخصصان مي‌گويند مصرف آب‌ميوه خالص را به يك بار در روز محدود كنيد.


12343_952
بهترين گزينه، سرخ سرخ

اگر مي‌خواهيد روزي فقط يك ليوان آبميوه بخوريد، بهتر است، از بهترين گزينه‌ها شروع كنيد. پس بدانيد، هر جرعه از هر آبميوه چه  مواد غذايي را در خود دارد. به نظر مي‌رسد، آب انار در صدر اين فهرست قرار مي‌گيرد. درست است، آب انار طبيعي هم كالري و هم قند بالايي دارد اما غني از آنتي‌اكسيدان است. ثابت شده است، آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در انار باعث حفظ عملكرد مناسب سلول‌هاي مغز مي‌شوند و با سرطان مي‌جنگند. برخي مطالعات نشان داده، 100 سي‌سي از آب انار روزانه مي‌تواند بدن را در مقابل سرطان پروستات محافظت كند.


اگر مغزتان را دوست داريد

بلوبري از ميوه‌هايي است كه به تازگي محبوب شده است. تحقيقات هم نشان داده، مواد موجود در بلوبري مي‌توانند سلامت مغز را حفظ كنند. درمطالعه‌اي در اسكاتلند محققان تاثير آب بلوبري روي حافظه را در افراد مسن بالاي 70 سال كه حافظه‌شان به دليل روند پيرشدن دچار مشكل شده بودند مورد بررسي قرار دادند. در اين مطالعه مشخص شد، افرادي كه هر روز براي 12 هفته 2و نيم ليوان آب بلوبري خورده بودند در مباحث يادگيري، به خاطر سپردن و تست‌هاي عملكرد ذهني بسيار بهتر از گروه ديگر بودند. پس اگر مغزتان را دوست داريد آب بلوبري بنوشيد.


قبل از ورزش بنوشيد

گيلاس ميوه خوشمزه‌اي است ولي خوردن آب گيلاس خيلي معمول نيست، اما يادتان باشد، خوردن يك ليوان آب گيلاس كلي آنتي‌اكسيدان به بدن شما خواهد رساند، درضمن آب گيلاس غني از مواد ضدالتهابي است. در يك مطالعه در نروژ هم نشان داده شده كه خوردن يك ليوان آب گيلاس قبل و بعد از ورزش كردن مي‌تواند دردهاي عضلاني شما پس از انجام تمرينات سنگين ورزشي را كاهش دهد.


12344_839

 آب پرتقال پر از ويتامين C است و خوردن آن سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. درضمن، خيلي از آب پرتقال‌هاي موجود در بازار كلسيم اضافه شده و ويتامين D هم دارند و متخصصان تغذيه خوردن آن‌ها را براي سلامت استخوان‌ها توصيه مي‌كنند


اگر فقرآهن داريد

آب آلوي سياه هم از آن آبميوه‌هاي عالي است كه نبايد آن را از دست بدهيد. از قديم مردم باتجربه به اين نكته رسيده بودند كه مصرف آلو مي‌تواند يبوست را برطرف كند. كاركرد اين ميوه هم به دليل اين است كه غني از فيبر و در عين حال غني از ماده سوربيتول است كه يك مسهل طبيعي است. اما اين را هم بدانيد كه آب آلو غني از آنتي‌اكسيدان، آهن و پتاسيم نيز هست.


محبو‌ب‌ترين

خيلي‌ها با شنيدن اسم «‌آبميوه» به ياد «آب پرتقال» مي‌افتند. خب، آيا آب پرتقال ارزش اين همه محبوبيت را دارد؟ خبر خوب اين است كه آب پرتقال پر از ويتامين C است و خوردن آن سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. درضمن، خيلي از آب پرتقال‌هاي موجود در بازار كلسيم اضافه شده و ويتامين D هم دارند و متخصصان تغذيه خوردن آن‌ها را براي سلامت استخوان‌ها توصيه مي‌كنند. آب پرتقال طبيعي از آب پرتقال‌ مصنوعي قند و كالري كمتري هم دارد.


يك ليوان در روز

خيلي از بچه‌ها آبميوه دوست دارند و اين بعضي از والدين را نگران مي‌كند كه آيا ممكن است بچه‌هاي‌شان بيش از حد آبميوه بخورند يا نه. به‌تازگي انجمن متخصصان اطفال آمريكا در اين زمينه توصيه كرده است كه كودكان زير 6 سال بيشتر از 100 تا 200 سي‌سي در روز آبميوه مصرف نكنند. اين ميزان براي كودكان و نوجوانان بين 7 تا 18 سال بين 250 تا 350 سي‌سي است. اگر كودك شما اصرار مي‌كند كه آبميوه بخورد آبميوه او را با آب مخلوط كنيد و در اين صورت مي‌توانيد روزي 2 يا 3 ليوان آبميوه همراه با آب به كودك‌تان بدهيد.


12345_769
خود ميوه يا آبميوه

متخصصان تغذيه مي‌گويند؛ خوردن آبميوه راهكار مناسبي براي رساندن مواد غذايي به بدن شماست اما يادتان باشد در موارد بسياري خوردن خود ميوه‌ها از آب آن‌ها بهتر است. گوشت و پالپ ميوه‌ها خاصيت‌هاي زيادي دارند كه نبايد آن‌ها را دست‌كم گرفت.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)