ایدز و هپاتیت یکی از عوارض تاتو است

 

  • دکتر مینو محرز، متخصص عفونی معتقد است: «اصولا هر وسیله برنده ای که با خون آغشته شود و برای افراد دیگری مورد استفاده قرار بگیرد، سب انتقال بیماری ها و ویروس های خطرناک می شود.» وی تاکید می کند: «وسایلی مانند سوزن که برای تتو استفاده می شوند، با خون تماس دارند

حتما شما هم افرادی را دیده اید که پا را فراتر از تتوی ابرو و خط چشم گذاشته اند و تصاویر عجیب و غریبی را روی بدنشان تتو کرده اند و آن را نشانه مد و زیبایی می دانند. شاید هم تصور کنیدکه تتو فقط یک اقدام زیبای تزئینی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و با رعایت نکات ساده بهداشتی می توان این اقدام را به درستی انجام داد اما باید بدانید این کار چندان هم ساده نیست چراکه در بسیاری از مواقع سلامت متقاضیان را به خطر می اندازد.

آمار متقاضیان تتو در ایران و جهان

آمار دقیقی از تعداد افراد خواهان تتو در ایران وجود ندارد اما براساس آمار حدود 18 درصد نوجوانان و جوانان اروپایی و آمریکایی یک بار تتوکردن را امتحان کرده اند. در این بین انواع مختلف تتو شامل تتوهای بدن (دکوراتیو)، لب، ابرو و چشم در ایران نیز مانند سایر کشورها پرطرفدار هستند و اغلب خانم های 20 تا 40 ساله و آقایان زیر 30 سال اقدام به انجام آن می کنند.

در عین حال، روش تتوکردن در ایران مشابه روش های تتو در جوامع غربی است و سوزن الکتریکی، وسیله اصلی کار در تتوکردن است. البته نوع رنگ مصرفی نیز بسیار مهم است و رنگ ها باید استاندارد، بهداشتی و سازگار با پوست بدن باشند. متاسافنه گاهی رنگ های گیاهی و غیراستاندرد به جای رنگ های شیمیایی استفاده می شوند که اغلب حساسیت پوستی و ناراحتی شخص را به همراه دارند. از طرفی حساسیت به رنگ های گیاهی بیش از رنگ های شیمیایی گزارش شده است.

چند نوع تتو داریم؟

1 – تتوی تروماتیک یا تتوی ناشی از ضربه : این نوع، شامل ورود ناخواسته مواد ذرات مختلف به داخل پوست بوده و باعث تغییر رنگ در پوست می شود. ازجمله این موارد تصادف روی آسفالت را می توان نام برد و یا شکستن سر مداد داخل پوست که ایجاد تتو به شکل نقطه ای پوست را تیره رنگ می کند.

2 – تتوی آماتور : این نوع تتو توسط خود شخص یا دوسان فرد برای او انجام می شود و اغلب شدت آن کم است که رایج ترین روش واردکردن جوهر هندی و زغال با سوزن به داخل پوست است.

3 – تتوی حرفه ای : این تتو به دو نوع سنتی و مدرن تقسیم می شود؛ نوع سنتی با استفاده از متدهای مختلف و ابزار سنتی (مانند روش های تتو در جزایر جنوب آفریقا) صورت می گیرد اما تتوی مدرن با استفاده از تفنگ تتو انجام می شود و انواعی از رنگ ها با شکل های مخصوص را وارد پوست می کند.

4 – تتوی پزشکی : اینتتو برای تغییر رنگ دادن لکه های تیره دائمی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

5 – تتوی زیبایی : برای آرایش های دائمی مثل ابرو، خط لب و خط چشم استفاده می شود.

تتو چگونه انجام می شود؟

تتو توسط تزریق جوهر به زیر پوست صورت می گیرد. تزریق توسط یک سوزن که به ابزار مخصوصی متصل است انجام می شود. این ابزار سوزن را 100 تا 3 هزار بار  در دقیقه به سمت بالا و پایین مرتعش کرده و جوهر را تا عمق یک میلی متری به درون پوست تزریق می کند. درواقع جوهر مخصوص تتو برای آنکه به مدت طولانی در لایه های پوست حفظ شود، به لایه درم که عمقی ترین لایه پوست است تزریق می شود و این مساله باعث می شود تتو برای همیشه دست نخورده باقی بماند زیرا این قسمت از پوست فرسده نمی شود و نمی ریزد. هرچقدر تتو در عمق کمتری از پوست انجام شود در آینده راحت تر می توان آن را از بین برد اما متاسفانه در بیشتر تتوهایی که توسط افراد تازه کار و ناشی انجام می شود، رنگ تا لایه های عمقی پوست تزریق می شود.

تتو به چه قیمتی؟

این روزها تتو کردن آن قدر عادی شده که به هر آرایشگاه زنانه یا مردانه در پایتخت که زنگ بزنید، آمار و ارقام هزینه آن دستتان می آ ید. معمولا طرح های متوسط با رنگ عادی 100 هزار تومان و با رنگ آمریکایی 200 هزار تومان هزنیه دارد و خالکوبی کل بدن با تخفیف، 10 میلیون تومان می شود. در عین حال، طرح های فانتزی بیشتر موردتوجه دختران جوان قرار می گیرند که در نقاط مختلف بدن تتو می شوند اما آقایان بیشتر به دنبال تتوهای خشن و بزرگ تر روی بازو، گردن و کمر هستند. این درحالی است که بسیاری از تتوکاران برای جلب مشتری می گویند عمل تتو آن قدرها هم درد ندارد اما می توانید از آمپول بی حسی موضعی استفاده کنید که 15 هزار تومان برایتان آب می خورد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به گفته  تتوکارها این روزها طرح هایی مثل عقرب، پروانه، خطوط میخی و تار عنکبوت بیشتر باب شده است!

رکورددار تتو در دنیا چه کسی است؟

خانم ایزابل وارلی 70ساله در سال 2000 توانست رکورد بیشترین تتو را در کتاب رکوردهای گینس به نام خودش به ثبت برساند.

خانم وارلی از 49سالگی تصمیم گرفت که بدن خود را پر از نقوش خالکوبی کند و حالا تمام شدن خود را با تتوی رنگی پر کرده و این تصاویر شامل گل، سنبل های مختلف، حیوانات و… است اما تصویر موردعلاقه اش ببرهایی هستند که روی پوستش خالکوبی کرده است.

حتی سر وی نیز (وقتی موهایش را بتراشد) پر از تصاویر خالکوبی شده است.

گفتنی است این خانم رکورددار در شهر کوچکی در شمال لندن زندگی می کند و تاکنون کسینتوانسته رکورد او را در کتاب گینس بزند.

مراقب عفونت ها باشید

دکتر مینو محرز، متخصص عفونی معتقد است: «اصولا هر وسیله برنده ای که با خون آغشته شود و برای افراد دیگری مورد استفاده قرار بگیرد، سب انتقال بیماری ها و ویروس های خطرناک می شود.» وی تاکید می کند: «وسایلی مانند سوزن که برای تتو استفاده می شوند، با خون تماس دارند؛ بنابراین اگر اصول بهداشتی رعایت نشوند، تمام بیماری ها و عفونت هایی که از طریق خون انتقال می یابند مانند ایدز، هپاتیت B و C به افراد مختلف منتقل خواهند شد.» دکتر محرز با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی در انجام تتو، ادامه می دهد: «از آنجا که معمولا تتو در مراکز زیرزمینی و غیربهداشتی صورت می گیرد، اگر سوزن، آلوده باشد و در شرایط نامناسبی این اقدام انجام شود، علاوه بر انتقال بیماری ها، عفونت های مختلف هم در کمین افراد خواهد بود.»

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در پایان توصیه می کند: «برای انجام تتو که در آرایشگاه ها زیاد انجام می شود، حتما از سوزن های یکبارمصرف استفاده کنید و بعد از استفاده، سوزن را دور بریزید و نکات بهداشتی را جدی بگیرید.»


آرایشگاه های متخلف را معرفی کنید

09678 را به خاطر بسپارید

براساس قوانین وزارت بهداشت، انجام هر نوع تتو البته به غیر از موارد پزشکی که زیر نظر متخصصان و در مراکز درمانی معتبر انجام می شود، در  آرایشگاه ها و سالن های زیبایی مجاز نیست و خلاف قانون است چراکه احتمال انتقال بیماری وجود دارد؛ به عبارت دیگر اقدماتی مثل تتو که یک یکار شبه درمانی است باید با نظارت پزشک متخصص انجام شود و فقط زمانی که تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد و کات بهداشتی آن رعایت شود، مشکلی نخواهد داشت اما در صورتی که تتو توسط افراد ناآگاه به اصول بهداشت یو پزشکی انجام شود، انواع بیماری های عفونی واگیردار از این طریق منتقل خواهد شد و بیماری های پوستی نیز اجتناب ناپذیرند.

متاسفانه یکی از مهم ترین مشکل های بازرسان ما در اداره نظارت بر بهداشت اماکن این است که اکثر مراکزی که کار تتو انجام می دهند، زیرزمینی هستند و این کار در شرایط غیربهداشتی و توسط افارد غیرمتخصص انجام می شود. البته وزارت بهداشت همواره نسبت به عوارض تتو و حتی انجام تتو که توسط افراد غیرمتخصص انجام می شود.

البته وزارت بهداشت همواره نسبت به عوارض تتو و حتی انجام تتو که توسط افراد غیرمتخصص و در شرایط غیربهداشتی صورت می گیرد، هشدار داده اما تعداد آرایشگاه هایی که کار تتو انجام می دهند زیاد است؛ به همین دلیل ما از هموطنان درخواست می کنیم هرگونه انجام عمل غیرقانونی و غیربهداشتی را از طیق شماره تلفن 09678 به ستاد فوریت های سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع دهند تا درصورت اثبات اتهام با نظارت مقامات قضایی و هماهنگی وزارت بهداشت، نسبت به پلمپ واحد متخلف از طریق اداره امکان عمومی اقدام و با فرد خاطی برخورد قانونی وشد.

البته به غیر از تتو، بسیاری از اعمالی که اکنون آرایشگران انجام می دهند، خارج از حیطه وظایفی است که برایشان توسط اتحادیه مربوطه تعریف و مشخص شده است؛ به عنوان نمونه کاشتناخن، تزریق بوتاکس و… توسط افراد ناوارد و غیرمتخصص یا باوسایل غیراستریل می تواند شخص را در معرض خطر ابتلا به امراض پوستی، عفونی و از همه مهم تر هپاتیت و ایدز قرار دهد؛ بنابراین توصیه ما به افراد این است که از مراجعه به آرایشگرانی که بدون حضور فرد متخصص در محل کار یا منزلشان اقدام به اعمال مداخله گرانه در امر درمان می کنند، خودداری کنند و فریب هر نوع تبلیغات کاذب و قیمت پایین را نخورند.

متاسفانه دیده شده برخی از آرایشگاه ها تابلو می زنند که دارای گواهی از وزارت کار هستند تا اعمال بهداشتی و درمانی را در محل کار خود انجام دهند؛ درحالی که این مجوز به هیچ وجه از سوی وزارت کار نمی تواند صادر شده باشد. به همین دلیل چنانچه همکاران ما با موارد تخلف در این زمینه و سایر موارد برخورد کنند، متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد. البته رایزنی هایی نیز با بخش های درمانی درحال انجام است تا راهی پیدا کنیم که به گروهی خاص پس از گذراندن دوره های آموزشی مخصوص، مجوز انجام برخی کارها نظیر «تتو» را زیر نظر پزشک متخصص بدهیم و از این طریق در حفظ سلامت مردم و پیشگیری از تخلف ها گام مثبتی برداشته شود و امیدواریم که هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *