اگر کودک دچار تشنج شد

 

  • فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص تشنج‌های ثانویه نیز گفت: این تشنج‌ها ناشی از  آسیب‌های قدیمی است، برای مثال کسی که دچار خونریزی و عفونت مغزی شده، بهبود پیدا می‌کند اما در سال‌های بعد باز هم تشنج کرده و این اتفاق ثانویه به آسیب‌های قبلی بوده و این موارد نیز  علت بروز گروهی از  تشنج‌ها است.

تشنج حرکت یا رفتار غیرطبیعی است که به صورت ناگهانی در رفتار فرد دیده می‌شود و پس از بازه زمانی کوتاه خاتمه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کودکان در تشنج عمومی (ژنرالیزه) به طور ناگهانی هوشیاری خود را از دست می‌دهد، اضافه کرد: علایم این نوع تشنج بالا رفتن و سفیدی چشم‌ها، کبودی لب‌ها، خارج شدن کف از دهان و به حرکت درآمدن ناگهانی دست و پا  است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه در تشنج عمومی کودک بین سه تا پنج دقیقه درگیر است، افزود: این نوع تشنج شایع‌ترین نوع این بیماری است که مردم شناخت بیشتری نسبت به آن دارند.

وی با بیان اینکه خیره شدن کودک به یک نقطه در مدت زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه را نیز از علایم فرم دیگری از تشنج دانست و گفت: البته نباید همه خیرگی‌ها را تشنج تلقی کرد، بسیاری از  اوقات این خیرگی‌ها به صورت عادی بوده و  خیال پردازی‌های کودکانه و رفتارهای طبیعی است. اما  در موارد سوال برانگیز و نگران کننده بهتر است که خانواده‌ها با پزشک مشورت کنند.

تیک‌های عصبی تنها در بیداری بروز می‌کند

وی با بیان اینکه در برخی از موارد تیک عصبی با تشنج اشتباه گرفته می‌شود، ادامه داد:  باید توجه داشت که تشنج  معمولا به صورت ناگهانی در خواب و بیداری و در بازه زمانی مشخص  روی می‌دهد و تیک‌های عصبی معمولا در ساعات بیداری اتفاق افتاده و گاهی به صورت پرش یک طرف چشم، صورت و شانه نشان داده می‌شود.

نصیری با بیان اینکه در برخی موارد از جمله اینکه گوشه چشم و گوشه لب همزمان حرکت کند فرد دچار تشنج می‌شود، تصریح کرد: تشنج‌ها حمله‌ای و در محدوده زمانی مشخصی بروز می‌کند که برای چند ثانیه فرد را درگیر کرده و تمام می‌شود. اما تیک‌های عصبی به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و در هر دو مورد فرد باید در طول عمر با بررسی شرایط خود نسبت به درمان اقدام کند.

وی با بیان اینکه کاهش قند خون، کاهش کلسیم بدن، ضربه مغزی و خونریزی مغزی از عوامل ایجاد کننده تشنج است، اضافه کرد: دراین موارد با بهبود شرایط فرد تشنج نیز درمان می‌شود.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص تشنج‌های ثانویه نیز گفت: این تشنج‌ها ناشی از  آسیب‌های قدیمی است، برای مثال کسی که دچار خونریزی و عفونت مغزی شده، بهبود پیدا می‌کند اما در سال‌های بعد باز هم تشنج کرده و این اتفاق ثانویه به آسیب‌های قبلی بوده و این موارد نیز  علت بروز گروهی از  تشنج‌ها است.

بازی‌های رایانه‌ای از عوامل محرک تشنج است

وی در خصوص تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در بروز تشنج‌ها گفت:بازی‌های رایانه‌ای در بروز  همه تشنج‌ها اثر ندارند، اما به صورت شایع  مشاهده می‌شود که کودکانی که مشغول این نوع بازی‌ها هستند بسیار بی‌خواب بوده و از سوی دیگر تاثیرات بدی را دارد.

وی با بیا اینکه نور صفحه تلفن همراه و کامپیوتر یکی از تحریک کننده‌های بروز تشنج است، افزود: از این رو ضروری است که کودکان پس از هر ۱۵ دقیقه بازی با تلفن همراه و یا مانیتور چند دقیقه هم اطراف را نگاه کنند تا از بروز احتمالی تشنج جلوگیری شود.

نصیری حفظ خونسردی اطرافیان را مهم‌ترین اقدام در مواقع بروز تشنج دانست و گفت: در این موارد باید اطرافیان بیما را به پهلوی چپ خوابانده و از باز بودن راه‌های هوایی تنفس بیمار  اطمینان پیدا کنند.

تشنج‌های چند دقیقه‌ای آسیبی به مغز وارد نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه تشنج‌های چند دقیقه‌ای آسیبی به مغز وارد نمی کند، افزود: دراین موارد باید توجه داشت که قطع تنفس منجر به آسیب مغزی می‌شود.

وی افزود: در برخی از موارد ممکن است که در اثر ترشحات داخل دهان، عقب افتادن زبان و جسم خارجی راه‌های هوایی مسدود شده و آسیب شدید مغزی ایجاد کند. همچنین گرفتن نبض و ضربان قلب بیمار در این موقعیت مهم است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تاکید کرد: داروی “دیازپام” برای بیمارانی که دارای تشنج‌های مکرر هستند تجویز می‌شود چرا که این دارو مسکّن و خواب آور است که و به عنوان ضد تشنج کودکان در اختیار خانواده ها قرار داده می شود.

 وی با بیان اینکه بیماری تشنج با مصرف دارو به راحتی قابل کنترل است، افزود: بسیاری از تشنج‌های کودکان مادام‌العمر نیست ومربوط به دوره خاصی بوده و قابل درمان است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *