به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،  دکتر “محمدرضا خلیلی” با بیان اینکه در این بیماری محورهای بینایی دو چشم با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند، افزود: وقتی به چشم های فرد نگاه می کنیم، مسیر نگاه دو چشم شخص در یک جهت قرار ندارد و زمانی که یکی از چشم ها به شئ نگاه می کند، چشم دیگر به جهت دیگری انحراف دارد.
وی ادامه داد: انحراف چشم از جمله بیماری هایی است که ممکن است از بدو تولد یا پس از 6ماهگی  خود را در نوزاد نشان دهد؛به طور مثال پدر و مادر به ما مراجعه می کنند و می گویند که کودک ما پس از تب کردن، ناگهان چشم هایش دچار انحراف شده است و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی‌ برای فرد شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،گفت: این نکته، به ویژه درکودکان مهم است که انحراف چشم می تواند موجب تنبلی چشم شود؛ بنابراین باید برای درمان آن به موقع اقدام کرد.
دکترخلیلی ادامه داد: برای این‌که مغز بتواند درک درستی از تصویرهای دریافتی داشته باشد، باید تصویری واضح و روشن همزمان روی دو چشم ظاهر شود، اما زمانی که مشکلی مانند انحراف وجود داشته باشد، این سیستم مختل می‌شود؛ بنابراین تنبلی چشم که گاهی یک اختلال تکاملی است، در بعضی موارد از انحراف چشم ناشی می شود و زمانی که متوجه ایجاد این اختلال شویم، باید آن را درمان کنیم تا تنبلی چشم هم درمان شود.
وی  این نکته را رمز موفقیت درمان دانست و تاکید کرد: درمان در سنین پایین‌تر، نتیجه بهتری دارد.
دکتر خلیلی با اشاره به این نکته که استرابیسم در کودکان رایج است، اما امکان دارد در سنین بالاتر نیز دیده شود، توضیح داد: انحراف چشم می‌تواند به شکل مادرزادی یا اکتسابی بروز کند؛ انحراف چشم مادرزادی در سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد.
این فوق تخصص چشم، گفت: اگر انحراف چشم مادرزادی باشد، در پنج تا 6 ماه نخست زندگی نوزاد تشخیص داده و درمان می‌شود، اما گاهی زمان زیادی از ایجاد این مشکل می‌گذرد و والدین با تشخیص انحراف در چشم کودک به پزشک مراجعه می‌کنند؛ در چنین شرایطی اگر مشکل اصلی تشخیص داده و کودک درمان شود، به راحتی می‌توان ازبروز تنبلی جلوگیری کرد.
دکترخلیلی افزود: چشمی که در جایگاه خود قرار ندارد، یکی از مهمترین نشانه‌ های انحراف است؛ گاهی کودک جلوی نور آفتاب یک چشم خود را می بندد و گاهی با کج کردن سر خود به یک موقعیت خاص تلاش می کند که از هر دو چشم خود استفاده کند و گاهی به صورت خستگی شدید چشم و سردرد، در حین فعالیت چشمی خود را نشان می دهد.
وی حفظ دید، مستقیم کردن چشم ها و بازگرداندن دید دو چشمی را از اهداف اصلی درمان استرابیسم برشمرد و تاکید کرد: در صورت مراجعه و تشخیص به موقع می‌توان به درمان تنبلی و انحراف چشم امیدوار بود.