استفاده از ویتامین ها برای کاهش وزن و لاغری

  • مطالعات اخیر نشان داده است كه نیاسین نه تنها در كاهش تری‌گلیسیرید و كلسترول نوع بد نقش دارد بلكه با حضور كروم Cr باعث افزایش سطح كلسترول نوع خوب شده و به فرایند كاهش وزن كمك می‌كنند.

 

دکتر سید ضیا‌ءالدین مظهری؛‌ متخصص تغذیه

اغلب ویتامین‌ها چون در فعل و انفعالات درون سلول نقشی را دارا می‌باشند در کمبودشان یک سری واکنش‌ها بدرستی صورت نگرفته و در بعضی موارد که حتما باید با تشخیص پزشک صورت گیرد موجب تجمع چربی در بدن خواهند شد.

در ادامه به چند مورد اشاره نموده ایم.

لازم بذکر است که اغلب مطالعات در این مورد در سطح آزمایشگاهی بوده و در اغلب موارد بسیار سخت است که تشخیص دهیم چاقی به کدام آنزیم (بواسطه ویتامین) وابسته است.

نیاسین (ویتامین B۳)

نیاسین باعث تبدیل چربی، كربوهیدرات و پروتئین به انرژی می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است كه نیاسین نه تنها در كاهش تری‌گلیسیرید و كلسترول نوع بد نقش دارد بلكه با حضور كروم Cr باعث افزایش سطح كلسترول نوع خوب شده و به فرایند كاهش وزن كمك می‌كنند.

 

پانتوتنیك اسید (ویتامین ۵ B)

ویتامین B۵ برای تولید، حمل و آزاد كردن انرژی از چربی‌ها ضروری می‌باشد.

التیروزین

نوعی اسیدآمینه می‌باشد كه هم در متابولیسم و هم در سوختن چربی نقش دارد. علاوه بر این باعث بهبود عملكرد مغز و هوشیاری افراد می‌شود.

هیدروكسی تریپتوفان (۵-HTP)

در اثر یك نقص ژنتیكی كه با كاهش فعالیت آنزیم تریپتوفان هیدروكسیلاز همراه است، سطح هیدروكسی تریپتوفان كاهش و در نتیجه كاهش سطح سروتونین مغزی رخ می‌دهد كه كنترل اشتها مختل می‌شود.

در این افراد مكمل یاری با (۵-HTP) می‌تواند نقش موثری در كنترل اشتها داشته باشد.

هیدوركسی سیتریك اسید (جزئی مهم از چرخه كربس)

این ماده به عنوان یك مهار كننده اشتها در حیوانات شناخته شده ولی اثر آن در انسان هنوز به اثبات نرسیده است.

كوآنزیم ۱۰ Q

یك تركیب ضروری برای انتقال و تجزیه اسید چرب به انرژی است. مطالعات بالینی نشان داده‌اند كه این كوآنزیم به كاهش وزن كمك می‌كند و چون در مواد غذایی به میزان ناچیز موجود است، بهترین راه تأمین آن در چنین مواردی مكمل یاری است.

مقدار پیشنهادی ۳۰- ۱۲۰ میلی‌گرم در روز است.

اسید لینولئیك مزدوج CLA

این اسید چرب در گاوی كه با علف طبیعی تغذیه شده تولید و در گوشت و شیرش یافت می‌شود.

این اسید چرب، چربی رژیمی را به سلول‌ها منتقل كرده، سطح انسولین و قندخون را به حد طبیعی می‌رساند و درصد چربی بدن را كاهش می‌دهد.

میزان پیشنهادی آن مصرف ۳ كپسول ۱۰۰۰ میلی‌گرم حاوی ۷۰ درصد CLA در صبح ناشتا می‌باشد.

كروم

نقش اساسی در حساسیت سلول‌ها به انسولین ایفا می‌كند. برای كروم RDA تعیین نشده است ولی دریافت ۲۰۰ میكروگرم در روز برای سلامتی مورد نیاز است.

كروم بدن بواسطه مصرف قندهای تصفیه شده، آرد سفید و عدم تحرك بدنی تخلیه می‌شود.

كروم باعث كاهش وزن و افزایش توده عضلانی می‌شود. بدین ترتیب كه از طریق افزایش توده عضلانی و افزایش متابولیسم بدن باعث سوزاندن چربی می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *