از کنه و انگل دور باشیم

  • اگر در خانه سگ یا گربه دارید و آنان را برای هواخوری بیرون می‌برید، قطعا پس از برگشت به خانه بدنش را چک کنید تا کنه‌ای به تنش نچسبیده باشد. گزیدگی کنه روی بدن حیوانات به دشواری قابل تشخیص هست و حتی نشانه‌های آن امکان دارد تا چند هفته مشخص نشود.

 

وقت‌گذرانی در طبیعت در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد، مشکلاتی مثل در فراروی خطر گزیدگی توسط انواع کنه‌ها را نیز دارد. در نتیجه بسیار با اهمیت هست که راهکارهای لازم برای محافظت تندرستی بدن خود در مقابل این بندپایِ کوچک را بشناسید.

کنه‌ها انگل‌هایی می باشند که از خون سایر جانوران تغذیه می‌کنند.

تاحالا بیشتر از ۸۵۰ گونه متفاوت از کنه در سراسر جهان کشف شده هست.

کنه‌ها نه فقط برای آدم، لکن برای حیوانات نیز بسیار پرخطر می باشند. اما لازم نیست خیلی دلواپس باشید زیرا راهکارهای نه چندان دشواری وجود دارند که با رعایت آنان می‌توانید از گزیدگی کنه در امان بمانید و خود را از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها محافظت کنید.

در این خبر شما را با خوب ترین روش‌های محافظت امنیت در مقابل کنه آشنا می‌کنیم.

۱- لباس مناسب بپوشید

از پوشیدن لباس‌های کوتاه و باز در طبیعت اجتناب کنید.

کنه‌ها پرواز نمی‌کنند لکن در زمین و میان علف و سبزه‌ها کمین می‌کنند. یا شلوار خود را در جوراب قرار دهید که راه ورود کنه به بدن بسته گردد.

از پوشیدن لباس‌ها تیره هم اجتناب کنید و لباس روشن بپوشید تا اگر حشره یا کنه‌ای روی لباستان در حال خزیدن بود، توان تشخیص آن را دارا باشید.

۲- لباس‌های خود را بشویید و خشک کنید

 

همیشه پس از بازگشتن از طبیعت لباس‌های خود را چک کنید تا کنه‌ای به آن نچسبیده باشد. قطعا لباس‌های خود را بشویید و زیر آفتاب خشک کنید تا از به قتل رسیدن کنه مطمئن شوید. حواستان باشد که لباس‌ها را با آب داغ بشویید تا کنه‌ها بمیرند.

۳- از خود محافظت کنید

 

یکی از خوب ترین راهکارها برای محافظت از بدن در مقابل نیش پشه و کنه استفاده از اسپری روغن نعنافلفلی هست. پس هنگامی که می‌خواهید به دامان طبیعت بروید، این روغن را روی لباس یا بدن خود اسپری کنید.

یکی دیگر از روش‌های محافظت امنیت در مقابل کنه این هست که با رول‌های چسبی (در فروشگاه‌های لوازم پلاستیکی موجود است) هر چند ساعت یک بار روی لباس‌هایتان بکشید تا هر حشره‌ای که به آن چسبیده را از روی لباس بردارد.

البته پمادهای ضد کنه هم در داروخانه‌ها موجود می باشند که می‌توانید از مزایای آنان نیز کمک بگیرید.

این مطلبو از دست ندید!  کشت بذر بلوط در جنگل وارتای خطیرکوه

۴- از اسپری دفع‌کننده کنه استفاده کنید

 

فرآورده ها صد کنه‌ی متنوعی در بازار موجود هست.

البته گفتنی هست که این مواد سمی نیستند و باعث به قتل رسیدن کنه نمی‌شوند اما این موجودات را از بدن و لباس آدم (در صورت استفاده شدن) دور نگه می‌دارند. توجه دارا باشید که اسپری‌های در بر دارنده پرمترین (permethrin) خوب ترین گزینه برای اسپری کردن روی لباس می باشند تا خیالتان راحت باشد که هیچ کنه‌ای به سمت شما نخواهد آمد.

۵- بدن خود را چک کنید

پس از برگشت از طبیعت بسیار با اهمیت و ضروری هست که نقاط متفاوت بدن خود را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ کنه‌ای به هیچ کدام از اندام‌هایتان نچسبیده هست. اول از همه دوش بگیرید تا اگر حشره یا کنه‌ای به تن شما چسبیده، با جریان آب شسته گردد و از بین برود.

پس از آن لابه‌لای موها، داخل و اطراف گوش، زیر بازوها، پشت زانوها، بین پاها و شکم خود را با دقت چک کنید تا کنه‌ای نچسبیده باشد.

اگر متوجه شدید کنه به پوست شما چسبیده، با موچین آن را از بدن جدا کرده و درون کیسه زیپ‌دار یا شیشه در دار بگذارید یا آن را چسب پیچ کنید و احتمال فرار آن را به صفر برسانید.

در حالتی که کنه خیلی محکم چسبیده بود با انبر یا موچین با زور فراوان آن را جدا کنید.

علاوه بر این مواظب باشید که هرگز با انگشتان دست کنه را از بدن جدا نکنید. پس از جدا کردن نیش این موجود از بدن، قطعا دست و منطقه‌ای که گزیده شده را با الکل ضدعفونی کرده و با آب داغ و صابون بشویید.

۶- بدن حیوان خانگی خود را چک کنید

 

اگر در خانه سگ یا گربه دارید و آنان را برای هواخوری بیرون می‌برید، قطعا پس از برگشت به خانه بدنش را چک کنید تا کنه‌ای به تنش نچسبیده باشد. گزیدگی کنه روی بدن حیوانات به دشواری قابل تشخیص هست و حتی نشانه‌های آن امکان دارد تا چند هفته مشخص نشود.

۷- باغچه خود را از رشد و تولیدمثل کنه‌ها محافظت کنید

 

کنه‌ها به پنهان شدن در مکان‌های مرطوب و سایه علاقه بسیاری دارند. در نتیجه، برای از بین بردن آنان خوب تر هست مورد ها زیر را در نظر بگیرید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *