آیا مصرف والپروات سدیم در دوران بارداری عوارض دارد ؟

 

  • والپروات سدیم از سال ۱۹۶۷ میلادی در بازار دارویی فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون در سراسر جهان به ویژه برای دو اندیکاسیون نامبرده نسخه می شود. متعاقب دستیابی به نتایج مطالعه جدید، تجویز والپروات سدیم برای زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، توصیه نمی شود.

 

آیا تا به حال در دوران بارداری والپروات استفاده کرده اید؟ آیا تجویز این دارو در این دوران پر حساس، مشکل ساز نیست؟ می خواهیم در این مطلب، به بررسی این موضوع بپردازیم. زیرا طبق برری های جدید و تحقیقات صورت گرفته متوجه شده اند که مادرانی که در دوران بارداری تحت درمان والپروات قرار می گیرند، دچار نقص مادرزادی می شوند.

پژوهشگران فرانسوی اخیرا نسبت به استفاده در دوران بارداری<pregnancy period> از داروی والپروات سدیم که برای مبتلایان به اپی‌لپسی و اختلالات دوقطبی تجویز می‌شود، هشدار داده‌اند.بررسی‌های جدید این احتمال را مطرح کرده‌اند که فرزندان مادران تحت درمان با والپروات سدیم، با نقایص مادرزادی متولد شوند. طبق همین تحقیق، خطر نقایص مادرزادی در فرزندان زنان درمان شده با والپروات سدیم به دلیل ابتلا به اختلال دوقطبی، از زنانی که این دارو را برای کنترل حملات صرع مصرف کرده‌اند به مراتب کمتر است. اما آنها هم با خطر قابل‌توجهی در تولد کودک با نقص عضو روبرو هستند. در مجموع، زنان باردار تحت درمان با والپروات سدیم، چهار برابر سایر زنان باردار با احتمال تولد کودک با نقایص عضو مواجه‌اند.

والپروات سدیم از سال ۱۹۶۷ میلادی در بازار دارویی فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون در سراسر جهان به ویژه برای دو اندیکاسیون نامبرده نسخه می شود. متعاقب دستیابی به نتایج مطالعه جدید، تجویز والپروات سدیم برای زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، توصیه نمی شود. البته هنوز شرکت سنوفی که تولید کننده اصلی این داروست، هیچ واکنشی نسبت به درج این خبر نشان نداده است. برخی از منتقدین بر این اعتقادند که مقامات بهداشت و درمان این کشور و نیز شرکت سانوفی در مورد هشدار نسبت به عوارض احتمالی این داروی قدیمی بسیار کوتاهی کرده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *